מערכת הכניסה/יציאה החדשה של האיחוד האירופי (EES), שצפויה להשיק תחילה ב-10 בנובמבר , נדחתה שוב.
ילווה ג'והנסון, נציבת האיחוד האירופי לענייני פנים, אישרה את חוסר המוכנות של הגוש ליישום מלא.
היא אמרה ל- BBC , "ברור שלא נהיה מוכנים ל-10 בנובמבר".
במקום זאת, ג'והנסון הודיע כי האיחוד האירופי יאמץ השקה מדורגת או גישה שלב אחר שלב להשקתו.
זה יאפשר למדינות נוספות באיחוד האירופי לסיים את ההכנות הנדרשות.
עם זאת, ג'והנסון לא הכריז על לוח זמנים חדש להפצה מדורגת של EES.
ה-EES תוכנן בתחילה להשקה בשנת 2022 אך נדחק מספר פעמים עקב אתגרים טכניים ולוגיסטיים.
סיבות לעיכובים ב-EES
ה-EES נועד להפוך את תהליך התיעוד של כניסת ויציאה של נוסעים מחוץ לאיחוד האירופי מאזור שנגן לאוטומטי.
במקום החתמת דרכון, המערכת החדשה תשתמש בנתונים ביומטריים כמו סריקות טביעות אצבע וזיהוי פנים.
מטרת ה-EES היא להגביר את אבטחת הגבול, לצמצם את ההגירה הבלתי חוקית ולייעל את תהליך הניטור של השהייה בעוד אשרות כניסה.
דובר נציבות האיחוד האירופי חשף לאחרונה כי האיחוד האירופי אינו יכול לשלול לחלוטין עיכובים נוספים ב-EES.
הדבר נובע בעיקר ממורכבות הפעולה ויציבות המערכת.
עם זאת, התקנת הציוד הדרוש במעברי הגבול התבררה כקשה מהצפוי.
מדינות חברות רבות באיחוד האירופי נאבקו לעמוד בדרישות הטכנולוגיות של המערכת.
זה היה מאתגר במיוחד עבור נקודות גבול עתירות תנועה וכאלה עם שטח ותשתית מוגבלים.
ג'והנסון הסביר שזירוז השקת המערכת מבלי להבטיח פונקציונליות תקינה עלול לגרום לשיבושים משמעותיים.
"חיוני שכל המערכות יעבדו בצורה חלקה כדי למנוע כאוס בגבולות", אמר ג'והנסון.
הדבר האחרון שהאיחוד האירופי רוצה הוא שהנוסעים יתמודדו עם עיכובים ארוכים בגלל טכנולוגיה שבוצעה בצורה גרועה.
חששות לגבי מוכנות התשתית והיכולת לטפל בנתונים ביומטריים הועלו שוב ושוב בחודשים שקדמו לנובמבר.
עדיין צריך להתקין סורקי טביעות אצבע והתקני זיהוי פנים בנקודות כניסה מרכזיות רבות, כולל נמל דובר.
פקידי נמל ונמל רבים העלו גם חשש שהמערכת החדשה לא נוסתה בסביבות חיות .
צרפת, גרמניה והולנד כתבו לנציבות האירופית על חששות אלה.
שלוש מדינות מפתח אלו מארחות מוקדי נמלי תעופה גדולים של האיחוד האירופי. הם אחראים ל-40 אחוז מהנסיעות פנימה לאזור שנגן.
אם המערכת הייתה מיושמת מבלי לפתור את הבעיות הללו, עומס בגבול עלול להוביל לעיכובים משמעותיים בנסיעה.
השקה מדורגת של EES: גישה בטוחה יותר
שרי האיחוד האירופי אמורים לדון בתוכנית המגירה של EES במהלך פגישה בלוקסמבורג.
אפשרות אחת לגישה השלבית של המערכת היא שחלק מהמדינות ומעברי הגבול המוכנים ישתמשו במערכת תחילה.
מדינות אחרות יתחילו להשתמש במערכת בהמשך כאשר ישלימו את ההכנות למערכת החדשה.
מדינות בעלות תשתית גבולות מתקדמת יותר, כמו צרפת וגרמניה, עשויות להיות בין הראשונות להציג את המערכת.
שדות תעופה אזוריים קטנים יותר יכולים לעקוב אחרי שהם התקינו את הטכנולוגיה הדרושה.
גישה מדורגת זו תאפשר לאיחוד האירופי לזהות ולטפל בכל בעיה פוטנציאלית לפני שהמערכת תפעל במלואה.
ג'והנסון הדגיש שגישה זו היא "פתרון מעשי" ותאפשר מעבר חלק יותר.
"אנחנו צריכים פתרון מעשי שעובד עבור כולם", אמרה, "וגישה הדרגתית זו נותנת לנו את הגמישות לטפל בבעיות כשהן מתעוררות.
האיחוד האירופי מקווה להימנע מהכרעת נקודות גבול עם נהלים חדשים, על ידי הסטת ההשקה.
למדינות החברות באיחוד האירופי יהיה יותר זמן להכשיר צוות, לבדוק מערכות ביומטריות ולבצע התאמות על סמך ביצועים בעולם האמיתי.
מדריך שלב אחר שלב זה יכול לעזור להפחית עומס ובלבול במעברי גבול עמוסים, במיוחד בשלב השיגור הראשוני.
אפשרות נוספת היא שסתום הקלה שיאפשר לשוטרי הגבול של האיחוד האירופי להשעות את הבדיקות הביומטריות כאשר התורים הופכים לבלתי ניתנים לניהול.
אפשרות נוספת היא לשנות את חוקי האיחוד האירופי כדי לאפשר לנוסעים לרשום נתונים ביומטריים הרחק מהגבול ולפני הזמן.
זה יכול להיעשות באמצעות אפליקציה לנייד או במקומות מאובטחים הרחק מהנמלים או שדות התעופה.
השפעת EES על מעברי גבול ומטיילים
עבור נוסעים, ה-EES צפוי לפשט את הליכי הכניסה לאורך זמן.
עם זאת, המערכת החדשה צפויה לגרום לעיכובים בשלבים הראשונים, במיוחד בזמני נסיעה שיא.
זאת בשל המורכבות של הקמת תשתיות חדשות, שימוש בטכנולוגיה ביומטרית והכשרת צוות לסייע למטיילים.
העיכובים הצפויים שנגרמו על ידי ה-EES מהווים דאגה עצומה, במיוחד בנקודות גבול עמוסות כמו נמל דובר בבריטניה.
הנמל הוא מעבר מרכזי בין בריטניה לאיחוד האירופי, דרכו עוברים מיליוני כלי רכב ונוסעים מדי יום.
גורמים רשמיים בדובר הזהירו כי זמני ההמתנה עשויים לעלות באופן משמעותי – 14 שעות בתרחיש הגרוע ביותר – לאחר יישום ה-EES.
התורים הארוכים עלולים גם לגרום לקשיים בקהילה המקומית של קנט ולשבש לא רק את הנסיעות אלא גם את הכלכלה המקומית.
העיכובים הללו עלולים להשפיע על מיליוני נוסעים בשדות תעופה עמוסים וב-Eurotunnel, שם עומס הוא כבר בעיה.
כדי למזער שיבושים, ממשלת בריטניה עובדת בשיתוף פעולה הדוק עם נמלים וחברות תעופה כדי להבטיח שהם מוכנים.
היא גם השקיעה 10.5 מיליון כדי לשפר את מוכנות ה-EES של מעברי הגבול העיקריים בין בריטניה לאיחוד האירופי.
רוב המימון יהיה עבור נמל דובר בקנט, מנהרת התעלה בפולקסטון, ותחנת סנט פנקראס של יורוסטאר .
על הנוסעים לאירופה לבדוק ולהתעדכן בשינויים בנוהלי הגבול ובעיכובים אפשריים.
במהלך השקת ה-EES הראשונית, עליהם לאפשר זמן המתנה נוסף עם מעבר הגבול למערכת החדשה.
בעוד שהשקת EES מתעכבת שוב, הנציבות האירופית עובדת עם המדינות החברות כדי להבטיח שכל הגבולות מצוידים לטפל בטכנולוגיה החדשה.
השקת ה-EES ההדרגתית צפויה להתקיים במהלך 2025.