השקת EES ב-10 בנובמבר הייתה "קטל מוחלט" אם זה היה נמשך, אמרו הלורדים של בריטניה

| נובמבר 4, 2024
השקת EES ב-10 בנובמבר הייתה "קטל מוחלט" אם זה היה נמשך, אמרו הלורדים של בריטניה
התמונה באדיבות Bernd 📷 Dittrich דרך Unsplash

שימוע בבית הלורדים שמע תוצאות אפשריות אם השקת מערכת הכניסה/יציאה של האיחוד האירופי (EES) תימשך ב-10 בנובמבר.

מנהיג מועצת מחוז דובר, קווין מילס, אמר בדיון בפרלמנט כי זה היה "קטל מוחלט ומוחלט".

הוא הוסיף כי מערכת בדיקת הגבולות החדשה של האיחוד האירופי הייתה מביאה את " הסתערות על סטרואידים " לעיירה קנט.

"לא היינו מוכנים ב-10", אמר מילס, כפי שצוטט ב- The Connexion .

הוא הסביר שלא כל הציוד היה במקום, וצירי התנועה לא תוכננו לתורים ארוכים.

גורמים רשמיים בנמל דובר אמרו שהם שמחים על עיכוב השיגור של EES , שנתן להם יותר זמן לארגן את כל מה שצריך.

כבישי הנמל שלהם עדיין זקוקים לנתיבים ותמרורים חדשים כדי שהדברים יפעלו בצורה חלקה.

"אין טעם להכניס מערכת כל כך אינטגרלית למדינה הזו, במיוחד העיר שאני מייצג, אלא אם כן כל מקום מוכן ללכת", אמר מילס.

הוא הוסיף, "אנחנו יותר משמחים שיש עיכוב".

סיבה לדחיית EES חדשה

ה-EES היא מערכת חדשה לבדיקת גבולות למעקב אחר אזרחים ותושבים שאינם באיחוד האירופי הנכנסים ויוצאים מאזור שנגן.

במקום החתמת דרכונים, המערכת תשתמש בנתונים ביומטריים של מטיילים כמו טביעות אצבע וסריקות פנים.

המערכת שמה לה למטרה לשפר את האבטחה ולייעל את הנסיעות באירופה, אך המעבר אליה מצריך תכנון קפדני.

האיחוד האירופי, שהוצע ב-2016, התכוון בתחילה להשיק את ה-ESS ב-2022, אך ההשקה נדחתה מספר פעמים.

נציבת האיחוד האירופי לענייני פנים, אילבה ג'והנסון, אמרה כי התאריך של ה-10 בנובמבר היה "מחוץ לשולחן" בגלל חוסר המוכנות של המדינות החברות.

מדינות רבות באיחוד האירופי זקוקות ליותר זמן כדי להקים ציוד EES בגבולותיהן, כולל טאבלטים וסורקי טביעות אצבע.

היא גם ציינה בעיות יציבות במסד הנתונים המרכזי שיאחסן את סריקות הפנים וטביעות האצבע של כולם.

נתונים מהמסד המרכזי יישלחו לנקודות גבול חיצוניות כגון שדות תעופה, נמלים ותחנות ברחבי האיחוד האירופי ובריטניה.

גורמים רשמיים צריכים לבדוק את המערכת יותר כדי להבטיח שהיא פועלת היטב ואינה מוצפת מכמות הנתונים העצומה.

הנציב ג'והנסון ו-eu-LISA, הסוכנות שאחראית על מערכות המחשוב של האיחוד האירופי, מוצאות דרך קדימה.

תגובות אחרות לעיכוב השיגור של EES

השקת EES ב-10 בנובמבר הייתה "קטל מוחלט" אם זה היה נמשך, אמרו הלורדים של בריטניה
התמונה באדיבות אריך ווסטנדרפ דרך Pixabay

דובר יורוסטאר , גארת' וויליאמס, אמר שיש להם את הסורקים והציוד מוכנים.

עם זאת, החברה, שפועלת מלונדון לערים כמו פריז ובריסל, עדיין צריכה לתקן בעיות טכניות בשיתוף נתונים עם מערכות האיחוד האירופי.

"אם לא ניתן להעביר את הנתונים שאנו אוספים למערכות האיחוד האירופי, הדברים לא יכולים להמשיך", אמר וויליאמס.

כפי שנאמר בדו"ח של ה-BBC , החברה עשויה לבחון פעולות משפטיות נגד האיחוד האירופי כדי לגבות חלק מהוצאותיה עקב העיכוב.

מצד שני, Getlink, החברה שמאחורי מנהרת התעלה , אמרה שהם מוכנים לחלוטין לתאריך השקת EES ב-10 בנובמבר.

ג'ון קיף של Getlink הביע את אכזבתו מהעיכוב, ואמר שהם מוכנים ומקווים להשקה.

החברה השקיעה 70 מיליון ליש"ט בפיתוח טכנולוגיה, בניית תשתיות, התקנת קיוסקים וגיוס עובדים.

"היו לנו את כל הטכנולוגיה והתשתית שלנו במקום; עברנו את התהליכים שלנו", אמר.

חששות הכנה ל-EES בצרפת

כמו בריטניה, צרפת הביעה דאגה לגבי האופן שבו ה-EES ישפיע על נמלים שבהם חוצות משאיות, מכוניות ואנשים מדי יום.

נמל קאלה בצרפת עורר חששות דומים לאלו של דובר. הם עדיין לא היו מצוידים לטפל בבדיקות EES עבור תנועת נוסעים ומטענים.

בדומה לדובר, נמלים כמו קאלה ובולון מאפשרים נפח נסיעות משמעותי.

הרשויות בצרפת חוששות שה-EES עלול להוביל להאטות אם הנוסעים יצטרכו לחכות לסריקות פנים וטביעות אצבע.

פקידי הנמל הצרפתי הדגישו כי עיכובים קלים עלולים לגרום לגיבויים משני צידי התעלה למאנש.

דאגות אלה משותפות למדינות אחרות באיחוד האירופי שרוצות להימנע מהמונים גדולים בנקודות הגבול כשהן מיישמות את הטכנולוגיה החדשה הזו.

רבים גם העלו חששות לפרטיות, שכן יש לאחסן את הנתונים הביומטריים של הנוסעים בצורה מאובטחת ולהשתמש בהם רק לפי הצורך.

תוכניות עתידיות להשקת EES

השקת EES ב-10 בנובמבר הייתה "קטל מוחלט" אם זה היה נמשך, אמרו הלורדים של בריטניה
התמונה באדיבות Zeisterre, CC BY-SA 3.0, באמצעות Wikimedia Commons

האיחוד האירופי בוחן כעת השקה מדורגת, שבה ה-EES יכול להשיק בכמה נקודות גבול מוכנות, ואחרות יגיעו בעקבותיו.

ה-EES יכול להתחיל בנמלים גדולים יותר כמו דובר או הטרמינלים העמוסים ביותר של יורוסטאר ואז להתרחב למיקומים אחרים.

האיחוד האירופי יכול ליישם את המערכת בהדרגה כדי להדגים את הפונקציונליות שלה במצבים בעולם האמיתי.

בדיקות בקנה מידה קטן יותר עשויות לעזור לפקידים לזהות בעיות טכניות או לוגיסטיות לפני שהן מובילות לבעיות גדולות עבור הנוסעים.

האיחוד האירופי עדיין לא קבע תאריך השקה חדש עבור ה-EES מאז העיכוב, אבל כולם מתכוננים להשקתו ב-2025.

פקידי מעבר הגבול ציינו תמיכה חזקה ותקשורת עם משרד הפנים של בריטניה ומשרד הפנים הצרפתי.

עם זאת, שיתוף הפעולה עם האיחוד האירופי היה מאתגר יותר, במיוחד בשל החלטות לא ברורות שהגבילו את מה שניתן לחלוק.

גורמים רשמיים בבריטניה ממליצים למטיילים לשים לב לעדכונים, מכיוון שה-EES ישפיע ככל הנראה על מיליוני מטיילים ברגע שהוא בסופו של דבר יעלה לאוויר.