ועדת המשפטים והפנים של בית הלורדים הביעה ספקות לגבי היעילות של תוכנית הרשאות הנסיעה האלקטרונית (ETA) החדשה שלה בשיפור אבטחת הגבול.
הוא הזהיר כי יישום ה-ETA "מהיר מדי" עלול לערער את "אמון הציבור" בניהול הגבולות של בריטניה (בריטניה).
הוועדה הוסיפה כי "גישת הממשלה שעלולה להיות בלתי מתואמת ליישום" עלולה לגרום ל"שיבוש נסיעות גדול" בגבול.
"הממשלה, כוח הגבול והציבור צריכים להיות מוכנים", אמר לורד פוסטר מבאת', יו"ר הוועדה, בהודעה לעיתונות .
הוא הוסיף, "צריך להעביר את השינויים האלה בראש סדר העדיפויות".
לורד באת' ציין שכבר היו הפרעות משמעותיות בדובר ובקנט עקב עיכובים בגבול.
נוסעים בבריטניה סבלו גם מ"תורים ארוכים בשדות תעופה כאשר המערכות מושבתות", כמו הפסקת מערכות השער האלקטרוני האחרון.
לורד באת' הדגיש כי "תכנון יישום הדרגתי ומתואם היטב של התוכניות החדשות הוא חיוני" כדי למנוע כאוס דומה בגבול.
לאחר חקירת מערכות ביקורת הגבולות החדשות הקרובות, פרסמה הוועדה מכתב לטום פורסגלוב, שר המדינה להגירה חוקית ולגבול.
החקירה כיסה את ההשקה הנרחבת של ה-ETA של בריטניה לפני סוף השנה.
זה כלל גם את מערכת הכניסה/יציאה של האיחוד האירופי (EES) ואת ה-ETIAS, או מערכת המידע וההרשאות לנסיעות באירופה.
האיחוד האירופי הצהיר כי ה-EES יהיה פעיל עד אוקטובר 2024, בעוד שה-ETIAS יושק באמצע 2025.
היעילות של ETA באבטחת גבול בריטניה
לורד באת' הדגיש כי הוועדה תומכת ב"איסוף מתקדם של מידע נוסף" של ה-ETA על מבקרים לשהייה קצרה ללא ויזה.
"עם זאת, אנו מטילים ספק אם ה-ETA יכול לעמוד ביעדים המקוריים שלו", אמר בהודעה לעיתונות .
יו"ר הוועדה קבע כי הספקות נובעים מ"אי ודאות לגבי איכות הנתונים הזמינים על מבקרים".
הוועדה אמרה שיש "חששות לגיטימיים" לגבי חוסר "גישה בזמן אמת למסד נתונים קריטי" של האיחוד האירופי.
היא הוסיפה כי יכולות להיות גם בעיות באמינות של "נתונים שסופקו על ידי מדינות מסוימות".
הוועדה הציעה להרחיב את השאלות ביישום ETA כדי ללכוד מידע נוסף על כל נוסע.
הוא גם התעקש שהממשלה תמנה בהקדם האפשרי מפקח ראשי עצמאי חדש לגבולות והגירה.
"ה-ETA צריך להיות בראש סדר העדיפויות לבדיקה", הדגישה הוועדה.
ETA לנוסעי מעבר
לטענת ועדת המשפטים והפנים, "ההצדקה לחייב את נוסעי המעבר ב-ETA אינה ברורה".
"אנחנו לא משוכנעים שנוסעי מעבר צריכים לדרוש ETA", אמר לורד באת'.
הוא הוסיף כי זה "לא מעט בגלל ההשפעה הכלכלית המשמעותית שתהיה לה על הית'רו".
נמל התעופה הית'רו, חברות תעופה שבסיסן בבריטניה וקבוצות תעופה אחרות אמרו שדרישת ETA לנוסעי מעבר מציבה את בריטניה בעמדת נחיתות עצומה .
תומאס ווולדבי, מנכ"ל הית'רו, טען כי ה-ETA לנוסעי מעבר מצמצם את הקישוריות הגלובלית של בריטניה .
ה-ETA הוא עלות נוספת שעשויה להוביל נוסעים לעבור דרך שדות תעופה אחרים באירופה המאפשרים זאת בחינם.
ייתכן שזה כבר משפיע מכיוון שהית'רו רשמה את השיעור החודשי הנמוך ביותר של תעבורת העברות מזה יותר מעשור.
נמל התעופה הית'רו וחברות תעופה מבוססות בריטניה מסתמכות על חיבור נוסעים וטיסות כדי לשמור על מעמדו כמרכז עולמי מרכזי.
זה חיוני עבור התיירות, הסחר והקשרים הבינלאומיים של בריטניה, ומספק לנוסעים בלונדון גישה נוחה ליעדים גלובליים.
ETA ואזור הטיולים המשותף
הוועדה מודאגת גם מהאופן שבו הממשלה תאכוף את ה-ETA באזור הנסיעות המשותף (CTA).
בפרט, הוועדה ציינה כיצד זה יכול להשפיע לרעה על "תיירות חוצת גבולות בצפון אירלנד".
כמעט 70 אחוז מהתיירים המבקרים בצפון אירלנד מגיעים מהרפובליקה של אירלנד.
פקידים רבים בצפון אירלנד ומומחים בתעשיית הנסיעות הצביעו על הסיכון האמיתי שה-ETA עלול להפריע לכלכלת התיירות של צפון אירלנד.
הם חוששים שמטיילים עצמאיים ומפעילי תיירות עלולים להוציא את צפון אירלנד ממסלולי הטיול בשל העלות הנוספת של ה-ETA.
עם זאת, הוועדה לא המליצה על פטור מ-ETA למבקרים של שהות קצרה המגיעים לצפון אירלנד מהרפובליקה של אירלנד.
במקום זאת, היא "קוראת לממשלה לעבוד על פתרון" ו"להבהיר את עמדתם" של מבקרים כאלה.
יישום ה-ETA על הגבול היבשתי הפתוח בין הרפובליקה של אירלנד וצפון אירלנד עשוי להיות גם בעייתי.
נוסעים שחוצים את הגבול היבשתי הפתוח מבלי לדעת שהם צריכים ETA עלולים להפר את חוקי ההגירה בטעות.
זה יכול לשמש גם כפרצה פוטנציאלית באפקטיביות הכוללת של מערכת ביקורת הגבולות החדשה של בריטניה.
פוטנציאל שיבושי נסיעה גדולים בגבול
ועדת המשפטים והפנים מסרה כי "לוח הזמנים לביצוע השינויים בגבול הוא שאפתני ביותר".
הייתה "מודעות ציבורית מוגבלת" לגבי מערכת בדיקת הגבולות החדשה הקרובה.
על פי סקר, יותר ממחצית מאזרחי בריטניה אינם מודעים למערכת בדיקת הגבולות EES של האיחוד האירופי .
"אנו מודאגים מקצב השינוי בהתחשב בחוסר ההתאמה הנוכחי במידע המתבצע", אמר לורד באת'.
הוועדה הצהירה על "חוסר תיאום עם האיחוד האירופי על השקת התוכניות שלו".
הוא הדגיש כי "אתגרים ועיכובים[are] צפוי להתעורר" אם הן ה-ETA של בריטניה והן ה-EES של האיחוד האירופי יופעלו בו-זמנית.
לורד באת' הדגיש את הצורך בעוד זמן כדי לטפל במהירות בכל בעיה שתתעורר בשלבים הראשונים של השקת מערכות חדשות לבדיקת גבולות.
פקידי נסיעות ותחבורה דיווחו על עיכובים אפשריים של 14 שעות בנמל דובר ועל קווים מתפתלים בתחנת St. Pancras ברגע שה-EES פעיל.
האפליקציה שנועדה לצמצם את התורים לגבול ולעזור לנוסעים לרשום דרכון ומידע ביומטרי מבעוד מועד לא תהיה מוכנה להשקת EES.
שר התחבורה גיא אופרמן אמר שתהיה תקופת השקה רכה של שישה חודשים של מערכת בדיקת הגבולות EES של האיחוד האירופי.