ועדת המשפטים והפנים של בית הלורדים של הפרלמנט של בריטניה (בריטניה) השיקה חקירה על מערכות ניהול הגבולות האלקטרוניות החדשות.
אלה כוללים את אישור הנסיעות האלקטרוני (ETA) של בריטניה, כמו גם את מערכת הכניסה/יציאה (EES) ואת מערכת המידע וההרשאות האירופי לנסיעות (ETIAS) של האיחוד האירופי (EU).
ה-EES היא המערכת הביומטרית האוטומטית החדשה של האיחוד האירופי לרישום כניסה ויציאה של נוסעים מחוץ לאיחוד האירופי באזור שנגן.
ה-ETA וה-ETIAS הם היתרי נסיעה דיגיטליים לכל האזרחים שאינם בעלי ויזה המבקרים בבריטניה ובאזור שנגן, בהתאמה.
כפי שנאמר בהודעה לעיתונות , הוועדה מקבלת כעת ראיות כתובות מאנשים וארגונים מתעניינים.
מי שרוצה להגיש ראיות בכתב על מערכות ניהול גבולות אלקטרוניות חייב לעשות זאת עד 14 במרץ 2024.
ב-27 בפברואר 2024 שמעה הוועדה עדויות בעל פה בפגישה עם חברות הרכבות Eurostar ו-GetLink, כמו גם עם נמל דובר.
הוא גם ישמע עוד ראיות בעל פה מהצדדים הנוגעים בדבר ב-5 וב-12 במרץ.
מטרות תחקיר מערכות ניהול הגבולות החדשות
ועדת משרד המשפטים והפנים שואפת להבין את "המגמה העולמית של תוכניות אישורי נסיעות אלקטרוניות וכיצד הגרסה של בריטניה משתווה לאחרות".
"אנחנו רוצים לגלות מה תרוויח בריטניה מה-[ETA] תוכנית והאם ניתן לשפר את אבטחת הגבול באופן שלא יפריע לנוסעים לגיטימיים", אמר לורד פוסטר מבאת', יו"ר הוועדה.
ממשלת בריטניה מתכננת ליישם את תוכנית ה-ETA החדשה של בריטניה עבור כל הלאומים שאינם בעלי ויזה, כולל אזרחי האיחוד האירופי, עד 2024.
נכון לעכשיו, רק נוסעים ממדינות מועצת שיתוף הפעולה של המפרץ (GCC) וירדן חייבים להיות בעלי זמן הגעה משוער כדי לנסוע לבריטניה.
כשהוועדה בחנה בעבר את תוכניות ניהול הגבולות החדשות של האיחוד האירופי ב-2021, היא הביעה דאגות לוגיסטיות וקשיים פוליטיים.
מאז, גם ה-EES וגם ETIAS דחו את תאריכי ההשקה שלהם מספר פעמים. ה-EES אמור להיות מוצג כעת באוקטובר 2024, וה-ETIAS באמצע 2025.
לורד פוסטר שיתף, "אנחנו רוצים לברר אם בריטניה מוכנה כעת טוב יותר – ומי אחראי לקידום המודעות הציבורית".
הוועדה גם מבקשת לנתח את יכולת הפעולה ההדדית של ETA, EES ו-ETIAS וכיצד הם ישפיעו על נוסעים שחוצים את גבולות בריטניה והאיחוד האירופי.
תובנות גלובליות על ETA וכיצד היא משפיעה על נסיעות
ה-ETA של בריטניה וה-ETIAS של האיחוד האירופי דומים למערכת האלקטרונית של ארה"ב לאישור נסיעות (ESTA), אישור הנסיעה האלקטרוני של קנדה (eTA), וה-ETA של אוסטרליה.
הוועדה מבקשת לאסוף תובנות וללמוד מניסיונם של מדינות אחרות המשתמשות במערכות ניהול גבולות דיגיטליות.
היא גם שואפת לגלות סיכונים פוטנציאליים, חולשות ביישום, השפעות על נוסעים וניהול לטווח ארוך.
זה יכול גם לחשוף כיצד ה-ETA משתלב באסטרטגיה ארוכת הטווח של ממשלת בריטניה לגבולות דיגיטליים.
ETA והסכם הנסיעות המשותף
לימוד ההשפעה של מערכות ניהול גבולות פירושו גם להבין כיצד הן משפיעות על המטיילים.
זה כולל את אלה שנשללו אישורי זמן הגעה ובעלי אזרחות כפולה הנוסעים בין מדינות עם דרישות ETA.
אחר הוא בוחן כיצד מערכות ה-ETA משפיעות על נסיעות בתוך אזור הנסיעות המשותף (CTA).
ה-CTA כולל את בריטניה, הרפובליקה של אירלנד, ו-Gernsey, Jersey, והאי מאן.
אזרחים אירים ואזרחים של תלות הכתר אינם זקוקים ל-ETA כדי לבקר בבריטניה.
זאת בשל הסדר CTA, המאפשר לאזרחיה לנוע בחופשיות בתוך שטחי CTA.
גם תושבים לא-אירים חוקיים של אירלנד פטורים מתכנית ה-ETA, בתנאי שהם עומדים בכל שלושת התנאים.
אלה כוללים הוכחה של תושבות חוקית של אירלנד, אי צורך בויזה כדי להיכנס לבריטניה ונסיעה לבריטניה דרך ה-CTA.
ובכל זאת, יש חששות שה- ETA מהווה סיכונים לתיירות בצפון אירלנד בבריטניה.
אזרחים שאינם בעלי ויזה המבקרים בצפון אירלנד דרך הרפובליקה חייבים לקבל תעודת זמן קצר לפני חציית הגבול היבשתי.
ייתכן שזו הוצאה נוספת וטרחה שתיירים יבחרו לדלג על ביקור בצפון אירלנד לחלוטין.
בנוסף, תיירים שחוצים את הגבול היבשתי הפתוח בין אירלנד לצפון אירלנד עלולים להפר את חוקי ההגירה שלא ביודעין אם אין להם את ה-ETA המחייב.
קידום הבנה טובה יותר של ETA
המודעות למערכות ניהול הגבולות החדשות חיונית להטמעתה המוצלחת והחלקה ולהפחתת שיבושי הנסיעה.
הוועדה פתוחה גם לייעוץ כיצד ממשלת בריטניה יכולה להגביר את המודעות למערכת ה-ETA החדשה. זה נותר דאגה עבור פקידי צפון אירלנד ותעשיית התעופה בבריטניה.
נמל התעופה הית'רו וחברות תעופה שבסיסן בבריטניה כמו בריטיש איירווייס ווירג'ין אטלנטיק חוששות מאיבוד נוסעים במעבר עקב דרישת ה-ETA החדשה.
לאחר שה-ETA בבריטניה מיושם במלואו, נוסעי מעבר חייבים להיות בעלי ETA ללא קשר לשאלה אם הם עוברים ביקורת גבולות.
עם זאת, בשדות תעופה גדולים אחרים, נוסעי מעבר לא צריכים לעמוד בדרישות הכניסה המקומיות אם הם לא עוברים דרך גבולות כדי להתחבר ליעדם הלאה.
הית'רו מפעילה כ-25 מיליון טיסות המשך מדי שנה כדי להביא מטיילים ליעדים גלובליים שאינם מציעים טיסות ישירות.
זהו גורם משמעותי בהיותה של לונדון מרכז קישוריות עולמי מרכזי ועלול לאבד את מעמדו אם יותר נוסעי מעבר יבחרו ללון בשדות תעופה אחרים.
גם חברות תעופה שבסיסן בבריטניה כמו בריטיש איירווייס תלויות מאוד בטיסות המשך .
מתכוננים למערכות ניהול הגבולות החדשות של האיחוד האירופי
בחקירה החדשה שלה על מערכות ניהול גבולות, הוועדה שואפת להיערך טוב יותר לתוכניות הגבול החדשות של האיחוד האירופי.
הוא מחפש המלצות, כולל נושאים רחבים יותר הנוגעים לאסטרטגיית הממשלה בנושא גבולות אלקטרוניים וליכולת של משרד הפנים.
ועדת הביקורת האירופית של הפרלמנט הבריטי בדקה לאחרונה גם את ה-EES של האיחוד האירופי ואת הגבול עם בריטניה.
העדויות הראו כי השקת EES תקשה מאוד על נסיעות בין בריטניה לאיחוד האירופי.
גורמים רשמיים הזהירו כי ה-EES עלול לגרום לעיכובים של 14 שעות בנמל דובר ולהגביל את כמות הנוסעים של Eurostar .
בעיות אלה עשויות להשפיע על הנמלים ותחנות הרכבת שעדיין צריכים להיות מאובזרים כראוי לאכיפת ה-EES.