עורכי דין להגירה העלו חששות לגבי הרשאת הנסיעות האלקטרונית החדשה (ETA) המשפיעה על נוסעים עסקיים לבריטניה.
סופי בארט-בראון מ-Laura Devine Immigration הכירה בכך שה-ETA חדש ושמעט מאוד מבקרים בבריטניה השתמשו בו.
עם זאת, היא חשפה שהמשרד שלהם כבר קיבל משוב רב לגבי יתכן שנתקל בבעיות עם יישומי ETA.
בארט-בראון אמר לישיבת ועדת המשפטים ומשרד הפנים של הפרלמנט הבריטי ב-12 במרץ 2024, "יש חששות לגבי ההשפעה שעשויה להיות לה על קלות הנסיעות העסקיות".
המערכת החדשה מחייבת את כל הנוסעים שאינם בעלי ויזה להגיש בקשה ולקבל את ה-ETA שלהם לפני הנסיעה לבריטניה.
נוסעים עסקיים העלו אי ודאות לגבי אישור ה-ETA שלהם או דחייתם.
אנשים שבקשת ה-ETA שלהם נדחתה צריכים לשקול להגיש בקשה לויזה לבריטניה .
"יש הרבה קשיים עם מסלול אשרת המבקר שלדעתי יהפכו יותר בולטים כתוצאה מכך, ויש לשקול את זה", אמר בארט-בראון.
הגשת בקשה לויזה לבריטניה היא תהליך מורכב יותר. זה יקר יותר ולוקח יותר זמן, לוקח לפחות שלושה שבועות לקבל החלטה.
זה עשוי להוות מטרד עבור נוסעים עסקיים שאינם בעלי ויזה אשר רגילים לבקר בבריטניה ללא אישורי נסיעה.
הטיות אפשריות לגבי סירובי ETA
כדי להגיש בקשה ל-ETA, המועמדים צריכים רק למלא טופס, להגיש תמונת פספורט עדכנית, לענות על שאלות הקשורות לאבטחה ולשלם את האגרה באופן מקוון.
המערכת תצליב אוטומטית את פרטי המבקש מול מסדי נתונים אבטחה מרובים כדי לקבוע את זכאות ה-ETA.
מועמדים ללא עבר פלילי או הפרות הגירה עשויים לקבל את ה-ETA שלהם בתוך שעות.
עם זאת, חלק מהבקשות עשויות להימשך לפחות שלושה ימים או יותר עד לעיבוד ולהגיע להחלטה.
זה קורה כאשר המערכת האוטומטית דוחה בקשה , המחייבת בדיקה ידנית על ידי עובד אנושי.
בארט-בראון שיתף, "יש חששות עם כל מערכת אוטומטית לגבי צורות שונות של הטיה שעלולות להיות מובנות בטכנולוגיה הזו."
היא מסרה כי יש גם חששות לגבי האופן שבו יחליטו מטפלים אנושיים על מענקים וסירובים, אפילו עם הנחיות מוגדרות של משרד הפנים.
זה חיוני עבור נוסעים עסקיים מכיוון שסירובים בעבר עשויים להשפיע על החלטות עתידיות של בריטניה ETA או בקשה לויזה.
שאלות אבטחה נוקשות ומבלבלות
בארט-בראון אמר שהחששות של נוסעי העסקים לגבי סירובים קשורים יותר להתאמה מאשר לזהות.
זה יכול להיות בעייתי בהתאם לאופן שבו מתוכנת המערכת האוטומטית של ה-ETA.
כריסטי הפורד ג'קסון, עורכת דין להגירה ב-Laura Devine, המתמחה בהגירה של ארצות הברית (ארה"ב), הדגישה את חוסר הגמישות והאופי "שחור-לבן מאוד" של המערכת האלקטרונית לאישור נסיעות (ESTA).
ה-ESTA הוא אישור הנסיעה המאושר מראש של ארה"ב, בדומה ל-ETA בבריטניה.
הפורד ג'קסון שיתף כמה דוגמאות לשאלות נוקשות ואולי מבלבלות ביישום ESTA.
אלה מתייחסים למדינות בהן ביקרו המבקשים, שהות מופרזת במהלך המגיפה או עבר פלילי .
"אנשים רבים יחשבו שהיתה להם הרשעה כשהיו בני 20, אבל היא מושקעת ולא רלוונטית, אז הם לא צריכים להצהיר על כך, כשלמעשה יש להם", הסבירה.
היא המליצה ששאלות האבטחה של ETA יהיו ברורות ושיהיה מקום להבהיר תשובות לשאלות אלו.
בנוסף, הפורד ג'קסון הציע שהתהליך "לא צריך להיות אוטומטי לחלוטין" מכיוון שהוא "מסנן אנשים שאסור לסנן".
אין זכות לערער על סירובי ETA
מועמדים שסימנו בטעות את התיבה השגויה בבקשת ה-ETA שלהם אינם יכולים לבטל, לתקן או לתקן אותה.
הפורד ג'קסון שיתף שזו אחת הטעויות הנפוצות שהחברה נתקלת בהן בבקשת ESTA.
למרות אזהרות קופצות, היא חשפה שמועמדים רבים עדיין מסמנים בטעות את התיבה הלא נכונה.
עם ETA, מועמדים יכולים לערער רק על החלטה אוטומטית. עם זאת, סירובים נעשים על ידי מטפלים אנושיים לאחר בדיקה ידנית של הבקשה.
המשמעות היא שאין זכות לערער על סירובי ETA. מועמדים יכולים רק "לאתגר זאת על ידי הגשת בקשת ויזה והתמודדות עם כל הבעיות שהיו[the ETA application] ." אמר בארט-בראון.
היא הוסיפה, "בסופו של דבר, הפנייה הפוטנציאלית של ביקורת שיפוטית אורכת זמן רב והיא גם הליך יקר".
בהירות על הבסיס לסירוב ETA
בישיבת ועדת המשפטים והפנים הצביע בארט-בראון על "הבעיה המשמעותית של חוסר השקיפות".
"יש לנו חששות באיזו מידה תהיה בהירות בכל מקרה מהן הסיבות לסירוב", אמר בארט-בראון.
היא הסבירה כי הנחיית ETA העדכנית לעובדי קייסים אינה מכוונת אותם לתת הסבר מלא על הסיבות לסירוב.
הפורד ג'קסון ציין את אותו קושי וחוסר עקביות בקביעת הסיבות להכחשות ESTA.
בפגישה נפרדת עם הוועדה, גם מנהל ביקורת הגבולות לשעבר בבריטניה, טוני סמית, קרא להבהיר יותר כיצד פועלת מערכת ה-ETA .
הוא ביקש מתווה ספציפי יותר של מסגרת הסיכון של מערכת ETA, הקובעת כיצד היא מעניקה או דוחה הרשאות נסיעה.
סמית', כיום יו"ר האיגוד הבינלאומי לניהול גבולות וטכנולוגיות (IBMATA), הדגיש גם הוא שטכנולוגיה עדיין יכולה לעשות טעויות.
הוא הדגיש את הצורך בהתערבות אנושית ובמערכת מקבילה למקרה שהיא תופרע או תתעסק בה.