מועצות קנט דוחקות בממשלת בריטניה (בריטניה) למנוע שיבושים בנסיעות כאשר מערכת הכניסה/יציאה החדשה של האיחוד האירופי (EES) עולה לאוויר.
האיחוד האירופי מתכנן להפעיל את מערכת בדיקת הגבולות האוטומטית החדשה שלו באוקטובר או בנובמבר 2024.
ה-EES יחייב את כל הנוסעים שאינם באיחוד האירופי לרשום טביעות אצבע או סריקות פנים בכניסה ויציאה בגבולות החיצוניים של האיחוד האירופי.
זה כולל נוסעים בריטיים, שנחשבים כעת לאזרחים של מדינות שלישיות באיחוד האירופי לאחר הברקזיט, ובעלי אשרות שהייה קצרות.
מטרתו היא לשפר את אבטחת הגבולות, לשפר את ניהול הגבולות החיצוניים של האיחוד האירופי, ולהקל על זיהוי קל יותר של שוהים מעבר.
המערכת תחליף את הפרקטיקה הקיימת כיום של החתמה ידנית של דרכונים, הנחשבת זמן רב ופחות מאובטחת.
ובכל זאת, מומחי תעשיית הנסיעות והתחבורה העלו חשש שהדבר יוביל לעיכובים משמעותיים ולתורים ארוכים במעברי הגבול.
הם ציפו שהעיכובים יהיו גרועים יותר בנקודות נסיעה עמוסות כמו נמל דובר בקנט ומנהרת התעלה בפולקסטון.
קנט, המכונה לעתים קרובות "השער לאירופה", ממלא תפקיד מכריע בסחר ובנסיעות הבינלאומיות של בריטניה.
לכל שיבושים כאן יכולים להיות השפעות נרחבות על כלכלת בריטניה ועל חיי היומיום.
השפעה פוטנציאלית של עיכובים עקב EES בקנט
עסקים מקומיים בקנט, במיוחד אלה המסתמכים על סחר חוצה ערוצים, מודאגים מהשינויים.
מנהיגים בקנט מודאגים במיוחד מהאופן שבו ה-EES ישפיע על זרימת התנועה וזמני הנסיעה.
הם הזהירו בעבר את ועדת הפרלמנט של בריטניה מפני עיכובים של עד 14 שעות בתרחישים הגרועים ביותר.
מנהיגים מ-14 מועצות בקנט ביקשו מהממשלה "להכיר בסיכון החמור לשיבוש" שה-EES יביא.
נמל דובר ומנהרת התעלה הם שניים ממעברי הגבול העמוסים ביותר בבריטניה, המטפלים במיליוני נוסעים וכלי רכב מדי שנה.
המערכת החדשה מחייבת כל נוסע לעבור בדיקות ביומטריות, מה שמגדיל משמעותית את הזמן שלוקח לעבד כל אדם.
עם מספר האנשים וכלי הרכב העוברים בגבולות, אפילו קצת עיכוב יכול לגרום לאפקט דומינו מסיבי.
ראשי המועצה של קנט הביעו את דאגותיהם במכתב לשרת התחבורה לואיז היי.
הם הדגישו כי השיטה החדשה עלולה להשפיע קשות על נוסעים ועל סחר בינלאומי ללא אמצעים מתאימים.
הם הזהירו כי בדיקות הגבול המוגברות עלולות להוביל ל"נעילה" באזור, להשפיע על נוסעים ותחבורה מטענים.
"הכנסת ה-EES ללא הכנות מתאימות עלולה לגרום לכאוס", נכתב במכתב.
אם קנט תקוע, זה ישפיע באופן משמעותי על שרשראות האספקה, מה שיהפוך את בדיקות ה-EES לבעיה לאומית, לא רק לבעיית קנט.
הדרישות של מועצות קנט לממשלת בריטניה
"אנו קוראים לממשלה החדשה לעשות בדחיפות כל שביכולתה כדי להפחית את הסיכון לשיבוש", נכתב במכתב.
ראשי המועצה של קנט קוראים לכמה פעולות מהממשלה "בדחיפות:"
מימון מוגבר: נדרשת תמיכה כספית נוספת לשדרוג התשתיות ולניהול תנועה מוגברת לטווח ארוך.
טכנולוגיה נכונה: הטכנולוגיה הנכונה יכולה לאפשר לנמל דובר לעבד נוסעים מהר יותר באתר ומחוצה לו.
תיאום טוב יותר: שיתוף פעולה הדוק יותר עם רשויות האיחוד האירופי יכול להבטיח הכנות ויישום חלקים של EES.
גישה לנתונים: יש צורך במידע נוסף על קווי זמן ומודלים של נתונים כדי לתכנן ביעילות.
מועצות קנט קראו בעבר לממשלה לתמוך בקנט בניהול בדיקות הגבול שלאחר הברקזיט.
מה ממשלת בריטניה עושה כדי להתכונן ל-EES
ממשלת בריטניה הכירה בבעיות הפוטנציאליות ועובדת על צעדים כדי למזער את ההפרעות.
משרד התחבורה (DfT) אמר ל- BBC כי הוא בוחן את הכנות ה-EES של הממשלה הקודמת.
זה כולל הבטחה שלנמלים וספקים יש את הטכנולוגיה והתהליכים הנכונים, אשר חיוניים לרישום EES חלק.
ה-DfT הוסיף כי הוא "עובד בשיתוף פעולה הדוק עם הנציבות האירופית, רשויות מקומיות וסוכנויות, כמו גם עם תעשיית הנסיעות".
זאת כדי להבטיח שכולם מתכוננים ביעילות להכנסת ביקורת הגבולות החדשה של האיחוד האירופי.
בריטניה הודתה בהכנות לא מספקות ל-EES
שר הפנים איווט קופר הודתה לאחרונה בהצהרה לפרלמנט כי בריטניה עדיין לא מוכנה לטפל במערכת ה-EES של האיחוד האירופי.
ובכל זאת, ממשלת בריטניה נקטה במספר צעדים כדי לשפר את ההכנות שהממשלה הקודמת קבעה.
קופר חשף כי הם פעלו לאיחוד האירופי ליישום EES גמיש יותר עבור נוסעים בבריטניה בשעות השיא.
זה כולל הצעת תקופת חסד ראשונית שבמהלכה הבדיקות החדשות יהיו פחות מחמירות, מה שיאפשר הסתגלות חלקה יותר.
הם גם הציעו להאריך את ההשקה הגמישה יותר הזו עד תחילת 2025 כדי להתאים לעונות החגים העמוסות.
מתקיימות תוכניות לשיפור מתקני הגבול והכשרת צוות נוסף לטיפול בבדיקות EES בצורה יעילה יותר.
זה כולל התקנת קיוסקים תואמי EES ושיפור התשתית כדי להתמודד עם העלייה הצפויה בזמן העיבוד.
מאמצים אלה נועדו לצמצם עיכובים ולהבטיח שהגבול יישאר יעיל ככל האפשר.
להסתכל קדימה
השינויים הקרובים עם ה-EES מייצגים שינוי משמעותי בניהול ביקורת הגבולות באירופה.
המערכת אמנם שואפת לשפר את האבטחה, אך היא גם מציבה אתגרים שיש לטפל בהם מיידית.
הדחיפות שהובעו על ידי מנהיגי קנט מדגישה את הצורך בצעדים יזומים כדי למזער שיבושים שנגרמים על ידי המערכת החדשה.
ככל שמועד יישום ה-EES מתקרב, מועצות קנט ממשיכות ללחוץ לפעולה נחרצת יותר מצד הממשלה.
שיתוף פעולה בין רשויות מקומיות ולאומיות, כמו גם עם שותפי האיחוד האירופי, יהיה המפתח לניווט יעיל של המעבר הזה.