מנהיגי התעשייה בבריטניה (בריטניה) קוראים לממשלה לשקול מחדש את לוח הזמנים של ההשקה עבור אישור הנסיעה האלקטרוני החדש שלה (ETA).
ה-ETA ומערכת הכניסה/יציאה של האיחוד האירופי (EES) עשויות להשפיע באופן משמעותי על נוסעים תכופים בין בריטניה לאיחוד האירופי.
הם מזהירים כי הצגת ה-ETA וה-EES בו-זמנית עלולה להוביל לאתגרים ועיכובים גדולים בנסיעות.
מערכות חדשות אלו עלולות להוביל לעיכובים ארוכים, לבלבול ולעומס פוטנציאלי בנקודות ביקורת גבול עמוסות.
קצין השותפויות האסטרטגיות הראשי של יורוסטאר, גארת' וויליאמס, דיבר עם ועדת המשפטים והפנים של הלורדים באוקטובר 2024.
"שאלנו, האם לא ניתן להציג שתי מערכות בבת אחת", אמר, לפי דיווח של Euronews Travel .
ה-ETA וה-EES
ETA של בריטניה היא מערכת חדשה המחייבת נוסעים שאינם בעלי ויזה להגיש בקשה מקוונת לאישור מראש לפני נסיעתם.
התוכנית נועדה לשפר את האבטחה על ידי רישום מדויק של כניסתם ויציאתם של נוסעים וסינון מראש שלהם לפני שהם מגיעים.
ה-EES של האיחוד האירופי, לעומת זאת, ישתמש בנתונים ביומטריים כדי לעקוב אחר מבקרים שאינם מהאיחוד האירופי בעת כניסתם ויציאה מאזור שנגן.
המשמעות היא שנוסעים שאינם באיחוד האירופי, כולל אזרחים בריטים, חייבים להירשם ולהגיש טביעות אצבע וסריקות פנים בגבול.
מערכת EES שואפת גם לעקוב אחר התנועה של אזרחים ותושבים שאינם תושבי האיחוד האירופי בצורה מדויקת יותר, ולהבטיח שהם לא יחרגו ממגבלת 90 הימים שלהם.
מנהיגי הנסיעות חוששים שהשקת שתי המערכות בו זמנית ב-2025 עלולה לגרום להמתנה ארוכה ולבלבול.
זה יכול להיות מדאיג במיוחד עבור אלה המנווטים דרך מערכות ה-EES ו-ETA בעת חציית גבולות בריטניה-האיחוד האירופי.
אלה כוללים את מנהרת התעלה , נמל דובר , תחנת סנט פנקראס של יורוסטאר , ונמלים ושדות תעופה גדולים אחרים של האיחוד האירופי.
חששות לגבי השקה בו-זמנית של ה-ETA וה-EES
בשנת 2025, יוצגו מספר מערכות גבול חדשות, כולל AI אינטראקטיבי, ETA, EES ומערכת המידע וההרשאות האירופית לנסיעות ( ETIAS ).
"הדאגה שלנו היא שהמערכות לא מתחברות", הוא קבע.
וויליאמס הסביר שהמערכות "מבקשות מידע דומה מאוד בערוצים שונים".
הוא הוסיף, "ככל שאתה דורש את אותו מידע, כך אתה מקבל פחות ציות".
"ביקשנו מבריטניה ומהאיחוד האירופי לקחת צעד אחורה", אמר וויליאמס.
ג'ון קיף, מנהל לענייני ציבור ב-Getlink, הדהד את אותן חששות לגבי העומס הפוטנציאלי על התשתיות.
"אנחנו צריכים להימנע מתרחיש שבו אנחנו בודקים שתי מערכות חדשות על הציבור בבת אחת", אמר לבית הלורדים הבריטי.
השפעה על מעברי הגבול
מפעילי נסיעות וצוות הגבול יזדקקו לתמיכה משמעותית כדי לנהל הן את ה-ETA והן את ה-EES.
תשתית גבולות עשויה לדרוש שדרוגים דיגיטליים, וייתכן שיהיה צורך בצוות נוסף שיעזור לנוסעים לנווט בדרישות החדשות.
ניקולה מאלון, ראש תחום סחר ומדיניות מרוכזת ב-Logistics UK, ציינה שהכנת EES כבר הייתה בעיה עבור עסקי תחבורה.
היא הוסיפה כי השקת ETA הנרחבת עלולה לסבך עוד יותר את הפעולות.
מאלון גם אמר שהמוכנות צריכה להבטיח שמערכת ה-IT העומדת בבסיס ה-EES צריכה להיות איתנה.
היא כללה גם את הזמינות של אפליקציית EES לנייד , שיכולה לאפשר לנוסעים לרשום מראש מידע לתורים קצרים.
ה-EES טרם נבדק בתרחישים בעולם האמיתי , והאפליקציה לנייד שלו עדיין בפיתוח.
השפעה על המטיילים
מטיילים תכופים או מי שאינם מכירים את שתי המערכות עלולים למצוא אותם מבלבלים ולדרוש סיוע נוסף.
הדבר עלול לגרום לעיכובים קלים שעלולים להצטבר במהירות , מה שיוביל לאיבוד חיבורים, במיוחד בעונות נסיעות עמוסות.
מומחי נסיעות גם מזהירים מפני השפעות כלכליות פוטנציאליות אם ה-ETA וה-EES הכפול מרתיע תיירים ונוסעים עסקיים.
מטיילים רבים עשויים להרגיש לא בטוחים לגבי הדרישות החדשות, והטרחה הנוספת עלולה להרתיע אנשים מביקור בבריטניה או באיחוד האירופי.
זה עלול לפגוע בכלכלות אירופה המקומיות התלויות בתיירות .
השקה אפשרית של EES בשלבים ב-2025
ה-EES, שנקבע לראשונה בשנת 2022, התמודד עם עיכובים מרובים עקב אתגרים טכניים ולוגיסטיים.
תאריך ההשקה המתוכנן של 10 בנובמבר נדחה , כאשר השקה מדורגת צפויה כעת ב-2025.
הנציבה האירופית לענייני פנים, אילבה ג'והנסון, ציטטה את חוסר המוכנות של המדינות החברות.
צרפת, גרמניה והולנד מארחות את שדות התעופה הגדולים של האיחוד האירופי ומטפלות בחלק גדול מהתנועה הבינלאומית של האיחוד האירופי.
סוכנות eu-LISA, האחראית על תשתית ה-IT של האיחוד האירופי, הביעה דאגה לגבי חוסנה של המערכת המאחסנת נתוני EES.
מנהיגי התעשייה בבריטניה רואים בעיכוב זה הזדמנות להדהים יישומי ETA ו-EES, ולהקל על המעבר עבור נוסעים וצוותי הגבול.
במקום להשיק את שתי המערכות בו זמנית, ה-EES יכול להתחיל עם נקודות השקה מוגבלות, ולהתרחב בהדרגה ברחבי האיחוד האירופי.
וויליאמס הציע השקה מדורגת שבה רק חמישה עד עשרה אחוזים מהמטיילים ישתמשו ב-EES בתחילה.
גישה זו תעזור לזהות ולפתור בעיות טכניות במיקומים קטנים יותר, עם פחות סחר, לפני המעבר לאתרים עמוסים יותר.
קיף אמר שגישה הדרגתית זו יכולה למנוע תשתית ומשאבים מכריעים ולגרום לשיבושים משמעותיים.
"השקה מדורגת יכולה להפחית את הלחץ על הנמלים הגדולים, ולתת לצוות זמן הסתגלות", הדגיש קיף.
ציר הזמן של היישום של ETA
וויליאמס הודה שאי הוודאות בהשקת ה-EES מסבכת את התכנון של משרד הפנים בבריטניה אם זה יעכב את השקת ה-ETA.
תוכנית ה-ETA החלה את ההשקה השלבית שלה באוקטובר 2023, כאשר היא הפכה לחובה עבור אזרחים קטארים המבקרים בבריטניה.
שאר מדינות מועצת שיתוף הפעולה של המפרץ (GCC) – בחריין, כווית, עומאן, סעודיה ואיחוד האמירויות הערביות – החלו להשתמש בתוכנית ETA בפברואר 2024.
משרד הפנים כבר הודיע על השקה נרחבת יותר של תוכנית ה-ETA ב-2025.
המערכת תתחיל לקבל בקשות של אזרחים שאינם אירופאים שאינם בעלי ויזה החל מה-27 בנובמבר 2024.
ההיתר הדיגיטלי יהיה חובה עבורם החל מה-8 בינואר 2025.
עד ה-2 באפריל 2025, כל הנוסעים ללא ויזה לבריטניה, כולל אירופאים, חייבים ב-ETA לפני הנסיעה שלהם.
אזרחים אירופאים יכולים להתחיל להגיש בקשה ל-ETA שלהם ב-5 במרץ 2024.
ממשלת בריטניה עדיין לא הודיעה על שינויים בציר הזמן, והאיחוד האירופי טרם אישר תאריך השקת EES ב-2025.
ובכל זאת, החששות שהעלו יורוסטאר, Getlink ו-Logistics UK מדגישים את החשיבות של מעבר מתוכנן היטב.
לעת עתה, מומלץ לנוסעים לפקוח עין על ההודעות הרשמיות לגבי ה-ETA וה-EES ולהתכונן לשינויים בדרישות הנסיעה.