מספר המשתתפים בעסקת ניידות לנוער המגיעים לבריטניה (בריטניה) ירד במידה ניכרת בשנת 2023.
המספרים הנמוכים עוררו חששות לגבי הנגישות והאטרקטיביות של המדינה לחילופי נוער בינלאומיים.
עם זאת, כפי שדווח ב"גרדיאן" , זה גם עורר תקוות מחודשות להסכם ניידות נוער בין בריטניה לאיחוד האירופי (האיחוד האירופי).
עסקת ניידות נוער בין שתי מדינות מאפשרת לאזרחים בגילאי 18 עד 30 ללמוד, לעבוד ולטייל במדינה השותפה במשך שנתיים או שלוש.
הסכם ניידות צעירים בין בריטניה לאיחוד האירופי עשוי לעורר מחדש הזדמנויות לצעירים משני הצדדים לחיות, לעבוד וללמוד בחו"ל.
נכון לעכשיו, כללי ויזה לאחר ברקזיט מגבילים את ההזדמנויות של בני נוער אירופיים מעבר לתעלת למאנש ולהיפך.
רק 23,000 משתתפי נוער בבריטניה בשנת 2023
רק 23,000 משתתפים בניידות נוער הגיעו לבריטניה בשנת 2023. עם זאת, במחצית הראשונה של 2024, מספר המשתתפים זינק ל-15,259.
ובכל זאת, זהו רק חלק ממספר ההגירה נטו הכולל של המדינה, שנרשם ב-685,000 שנרשמו ב-2023.
נתון נמוך זה יכול לעזור לשכנע את בריטניה להיכנע ללחץ להסכים על הסכם ניידות לנוער עם האיחוד האירופי.
לבריטניה יש כיום הסכמים דו-צדדיים לנוער עם 13 מדינות, המאפשרים למשתתפים להישאר בבריטניה עד שנתיים.
מדינות אלו כוללות בין היתר את קנדה, אוסטרליה, יפן, טייוואן ודרום קוריאה.
בשנה שעברה, המספר הגבוה ביותר של אשרות תוכנית ניידות נוער בבריטניה (YMS) הגיע מאוסטרליה, עם 9,900 בני נוער. ניו זילנד הגיעה למקום השני עם 5,300.
מספרים אלו ירדו הרבה מתחת לציפיות לאחר שכמה מכסות המשתתפים הוגבו בתחילת השנה.
זה עורר חששות לגבי הפנייה הנוכחית של התוכנית ושאלות לגבי הסיבות לירידה במספרים.
עמלות גבוהות יותר של ויזה, היטלים רפואיים חדשים ותקנות קפדניות שלאחר הברקזיט היו יכולים להשפיע על מספר המשתתפים.
עמלת הבקשה לאשרת YMS עלתה גם היא מ-259 ליש"ט ל-298 ליש"ט באוקטובר 2023.
דמי בריאות ההגירה (IHS) עבור אלה שתחת ויזת YMS בשנת 2023 נקבעים על 470 פאונד בשנה.
גם IHS הועלה ל-776 פאונד בשנה החל מפברואר 2024.
העלויות הנוספות הללו, שאותן יש לשלם לפני שמשתתף ה-YMS מגיע לבריטניה, עשויות להרתיע צעירים נוספים מלהגיש מועמדות.
הסכם ניידות צעירים בין בריטניה לאיחוד האירופי: היכן עומדים הדברים?
בריטניה דחתה את הצעת האיחוד האירופי לניידות צעירים באפריל 2024. עד כה היא נותרה נחרצת נגד החזרת חופש התנועה של האיחוד האירופי.
התוכנית המוצעת של האיחוד האירופי תאפשר לאזרחים צעירים משני הצדדים לעבוד, לנסוע וללמוד עד ארבע שנים.
זה גם מבטל עמלות ויזה גבוהות יותר והיטלים בריאותיים המשולמים בדרך כלל על ידי מי שרוצה לעבוד וללמוד בבריטניה.
בנוסף, האיחוד האירופי דחף לשכר לימוד שווה לסטודנטים אירופאים כדי להפוך את הלימודים בבריטניה למשתלם יותר.
המשמעות היא שצעירי האיחוד האירופי ישלמו סכום זהה לנוער בריטי במקום שכר הלימוד הגבוה יותר שנגבה מסטודנטים בינלאומיים.
ממשלת בריטניה מעדיפה לנהל משא ומתן על הסכמים דו-צדדיים עם מדינות בודדות במקום עסקה גורפת עם כל המדינות החברות באיחוד האירופי.
ובכל זאת, הלחץ על ממשלת בריטניה להסכים לעסקת ניידות נוער עם האיחוד האירופי גובר.
זה היה המצב מאז שראש הממשלה החדש, סר קייר סטארמר, הבטיח לאפס את יחסי האיחוד האירופי.
לפי הדיווחים, האיחוד האירופי עובד על הצעה חדשה להסכם ניידות נוער עבור בריטניה.
בין השינויים שנחשבו על פי הדיווחים כוללים ביטול אפשרות הלימודים ושכר לימוד שווים.
ההצעה החדשה עשויה לכלול גם צמצום תקופת הסכם ניידות הנוער מארבע שנים לשנתיים.
ובכל זאת, האיחוד האירופי עדיין לא הכריז על הצעה חדשה לניידות נוער עבור בריטניה.
למה לצפות בעתיד
חשוב לציין שתוכניות ניידות לנוער שונות ממדיניות התנועה החופשית של האיחוד האירופי.
כפי שמדגיש מיגל ברגר, שגריר גרמניה בבריטניה, תכניות ניידות נוער מוגבלות בזמן ומבוססות ויזה.
YMS אינה מאפשרת מגורים קבועים או גישה בלתי מוגבלת לאורך זמן לשוק העבודה. זה מייחד אותו ממדיניות התנועה החופשית.
הסכם כזה יעזור למלא מחסור בכוח אדם בתעשיות כמו אירוח ושירותי בריאות.
מוסדות חינוך גם הביעו חששות לגבי השפעת הברקזיט על ניידות התלמידים.
פחות סטודנטים באיחוד האירופי באוניברסיטאות בבריטניה פירושו ירידה במגוון הקמפוסים והזדמנויות ללמידה בין-תרבותית.
הנתון הנמוך של המשתתפים בניידות נוער בבריטניה יכול לעזור לשפר את הסיכויים להסכם ניידות נוער בריטניה-האיחוד האירופי.
הסכם כזה יכול להציע לצעירים משני צדי הערוץ הזדמנות לעבוד, ללמוד ולחוות את החיים בחו"ל.
ובכל זאת, בריטניה נשארת זהירה לגבי הצגת כל דבר שדומה לתנועה חופשית.