לדברי מנהיג בתעשיית התחבורה הצרפתית, מערכת הגבולות הדיגיטלית החדשה של האיחוד האירופי (האיחוד האירופי) עשויה להתמודד עם עיכובים נוספים.
הדבר נובע ככל הנראה מתהליך החקיקה הכרוך ביישום השלב החדש המוצע .
מערכת הכניסה/יציאה (EES), שנועדה לחדש את בקרת הגבולות ולשפר את האבטחה, תוכננה בתחילה להשקה ב-2022.
עם זאת, השקת המערכת נדחתה מספר פעמים מכיוון שבעיות טכנולוגיות נמשכות.
תאריך ההשקה האחרון של 11 בנובמבר נדחה מהשולחן להשקה מדורגת ב-2025.
בעיית עיכוב מערכת גבולות דיגיטלית חדשה
ה-EES נועד לייעל את מעברי הגבול, להגביר את האבטחה ולמנוע שהייה של ויזה.
מערכת הגבולות הדיגיטלית החדשה תחליף את החתמת הדרכון הידנית לאזרחים ותושבים שאינם באיחוד האירופי בכל הגבולות החיצוניים של האיחוד האירופי.
במקום זאת, מערכת הגבולות הדיגיטלית החדשה תתעד את כל הכניסות והיציאות באזור שנגן באמצעות נתונים ביומטריים.
המשמעות היא שנוסעים שאינם באיחוד האירופי חייבים להגיש סריקות טביעות אצבע וסריקות פנים בכל פעם שהם מבקרים ויוצאים מהגוש.
עם זאת, השקת ה-EES מחייבת את כל המדינות החברות באיחוד האירופי להתאים את המערכות והנהלים שלהן, מה שהוכיח את עצמו כמאתגר.
השקת הפרויקט תלויה כעת בחקיקה חדשה של האיחוד האירופי המאפשרת יישום בשלבים.
טיוטת תקנה זו בת 6,000 מילים חייבת להיות מאושרת על ידי מועצת האיחוד האירופי והפרלמנט.
רק לאחר אישורם ניתן לקבוע תאריך התחלה משוער, למרות שהאתר הרשמי של EES מאשר תאריך השקה ב-2025.
מנהיג תעשיית התחבורה הצרפתי העריך כי אישור החקיקה עשוי להימשך "לפחות שנתיים", לפי הדו"ח של The Connexion .
ובכל זאת, המועצה האירופית מתעקשת שהתוכנית חייבת לצאת לדרך "הרבה לפני 2027".
eu-LISA, הסוכנות האחראית על מערכות IT בקנה מידה גדול, חייבת לספק מפת דרכים חדשה עד ה-31 בינואר 2025 כדי לסייע בהגדרת ציפיות.
עם זאת, הפרטים של מפת הדרכים הזו נותרו לא ברורים בשל שלבי האישור הנדרשים הכרוכים בכך.
עד שתהליך זה יסתיים וכל המדינות המשתתפות יאשרו מוכנות, המערכת לא יכולה להפעיל.
האתגרים הטכניים והתפעוליים של EES
מעבר למכשולים החקיקתיים, מוכנות טכנית הייתה נושא משמעותי נוסף.
צרפת, הולנד וגרמניה לא הכריזו בעבר על מוכנות והעלו חששות לגבי 'חוסן' של מערכות IT של EES.
באוקטובר, נציבת האיחוד האירופי לענייני פנים, אילבה ג'והנסון, הודתה כי תאריך ההשקה בנובמבר 2024 אינו בר קיימא.
היא הסבירה, "עלינו להבטיח שכל מרכיב במערכת יהיה מוכן ומאובטח לפני שמתקדמים".
בנוסף, חששות לגבי החוסן והיציבות של תשתית ה-EES עיכבו עוד יותר את ההתקדמות.
יורוסטאר כבר הכינה את הסורקים והציוד הביומטרי שלה לקראת ההשקה בנובמבר 2024.
עם זאת, היא נתקלה בקשיים בעת שיתוף נתונים ביומטריים עם המערכת של האיחוד האירופי, ושיבשה את מערכת הגבולות הדיגיטליים.
ה-eu-LISA צפויה לבצע בדיקות נוספות כדי לבדוק את מהימנות השרת של השרת המאחסן את נתוני הנוסעים.
היא חייבת להבטיח שהמערכת פועלת בצורה חלקה ויכולה להתמודד עם כמויות גדולות של נתונים ביעילות.
הוצעה השקה מדורגת – שעשויה להתחיל באזורים ספציפיים או קטגוריות נוסעים – והיא ממתינה כעת לאישור.
השפעה על המטיילים
עבור נוסעים שאינם באיחוד האירופי, העיכוב בהשקת ה-EES פירושו שהחתמת דרכון ידנית תימשך.
היתרונות המושהים של ה-EES, כמו מעבר מהיר יותר של הגבול ושיפור האבטחה, תסכלו חלק מהמטיילים.
מבקרים תכופים באזור שנגן הביעו דאגה מחוסר הוודאות בלוח הזמנים של היישום.
המערכת החדשה גם צפויה לגרום בתחילה לכמה שיבושים, עם זמני המתנה ארוכים יותר ככל ששני הפקידים יתרגלו למערכת החדשה.
עם זאת, האיחוד האירופי נשאר מחויב ומקווה שהעיכובים יכולים לעזור למדינות החברות באיחוד האירופי ולמדינות שכנות, כמו בריטניה (בריטניה), להיות מוכנים יותר לבצע בדיקות גבולות דיגיטליות.
גורמים רשמיים אופטימיים כי השקה מדורגת תאפשר למערכת לתפקד בהדרגה תוך טיפול בבעיות שנותרו.
מועצת האיחוד האירופי הדגישה את החשיבות של השקת המערכת במוקדם ולא במאוחר.
"ה-EES מייצג צעד קריטי במודרניזציה של בקרות הגבולות של האיחוד האירופי", אמר ג'והנסון.
היא הוסיפה, "למרות שהעיכובים הללו מאכזבים, עלינו להבטיח שהמערכת תעבוד עבור כולם".
מומלץ לנוסעים להתעדכן בהודעות על יישומו, במיוחד כאשר צפויים שינויים נוספים בגבול .
האיחוד האירופי מתכנן להשיק את מערכת המידע וההרשאות האירופית לנסיעות (ETIAS) שישה חודשים לאחר שה-EES יעלה לאוויר.
בריטניה גם תשיק את תוכנית הרשאות הנסיעות האלקטרונית (ETA) החדשה שלה עבור יותר מבקרים ללא ויזה בינואר 2025.
במהלך השינויים בבדיקת הגבולות של 2025, על הנוסעים לצפות לזמני המתנה ארוכים יותר ולהישאר סבלניים עד שכל הבעיות ייפתרו.