ההשקה הקרובה של מערכת הכניסה/יציאה (EES) של האיחוד האירופי (EU) גורמת לאזהרות נוספות לנוסעי חברת התעופה.
אנטון רדצ'נקו, מנכ"ל חברת תגמול הטיסה AirAdvisor, הזהיר שמערכת בדיקת הגבולות החדשה עלולה לגרום לכאוס.
החשש שלו נובע מכך שהטכנולוגיה "נוטה לשמצה להפסקות", לפי דיווח של Birmingham Live .
רדצ'נקו ציטט את הכשל האחרון בשער האלקטרוני (eGate) בבריטניה, שגרם לתורים ארוכים ועיכובים מסיביים.
הוא הוסיף כי נוסעי חברת תעופה שמפספסים את הטיסה שלהם עקב תקלות EES אינם יכולים לתבוע פיצוי או לבקש התאמת תעריף.
"נוסעים שמפספסים טיסה מסיבות ביטחוניות או עיבוד הגירה, למרבה הצער, אין להם את הזכות לבקש מחברת התעופה להזמין טיסה חדשה ללא תשלום", אמר רדצ'נקו.
הוא יעץ כי בעלי כרטיס שאינו ניתן להחזר יכולים לבקש החזר מחברת התעופה.
הוא הציע שנוסעים עדיין יכולים "לתבוע בחזרה מיסים ואגרות על נמל התעופה" אם חברת התעופה לא תחזיר את עלות הכרטיס.
מנכ"ל AirAdvisor הוסיף כי הנוסעים עדיין צריכים להוציא תוספת ולהשתמש בהחזר כדי לקנות כרטיס חדש.
Travel and Tour World מדווח כי הדבר עלול להוביל לתסכול וחוסר שביעות רצון בקרב נוסעים שכבר מועמסים על ידי זמני המתנה ארוכים יותר.
EES עיכובים פוטנציאליים לנוסעי חברת התעופה
ה-EES היא מערכת גבולות IT אוטומטית שנועדה לתעד את הכניסה והיציאה של אזרחים מחוץ לאיחוד האירופי הנוסעים מאזור שנגן וממנו.
הוא יחול על נסיעות הקשורות לאיחוד האירופי מחוץ לגבולה החיצוני, כגון מבריטניה לגרמניה, ולהיפך.
עם זאת, ה-EES אינו ישים בעת נסיעה בתוך האיחוד האירופי, כגון מגרמניה לשבדיה.
המערכת תחליף את החתמת הדרכון הידנית בשיטה יעילה ומאובטחת יותר לרישום הנתונים הביומטריים של הנוסעים.
זה ישפיע על כל הנוסעים שאינם באיחוד האירופי, הן בעלי אשרת שהייה קצרה והן אזרחים שאינם בעלי ויזה, שהם אזרחי בריטניה.
פקידי נסיעות ותחבורה הזהירו כי ה-EES יגרום לתורים ארוכים ועיכובים של שעה.
נוסעים שאינם באיחוד האירופי חייבים לרשום את הדרכונים שלהם וסריקות פנים וטביעות אצבע לפני קצין הגבול של האיחוד האירופי.
מערכת ה-EES תשמור את נתוני המטיילים למשך שלוש שנים בלבד ותתרענן בכל פעם שהם מבקרים באזור שנגן.
אם נוסעים מחוץ לאיחוד האירופי מבקרים שוב לאחר שפג תוקפם של הנתונים שלהם במערכת ה-EES, עליהם לרשום שוב את הנתונים שלהם.
אם נוסע מקבל דרכון חדש, עליו להירשם שוב ב-EES.
רישום דרכונים ונתונים ביומטריים ב-EES צפוי להאריך את זמני העיבוד, במיוחד בתקופות נסיעות שיא.
תעשיית התעופה חזתה שביקורת הגבולות תימשך לפחות 30 עד 50 אחוז יותר ברגע שה-EES יהפוך לפעיל.
ובכל זאת, האיחוד האירופי לא מצפה לעיכובים משמעותיים ומעריך כי רישום EES ייקח רק 90 שניות עד שתי דקות לאדם.
בעיות מהימנות של מערכת כניסה/יציאה
רדצ'נקו אמר שמערכת ביקורת הגבולות החדשה נועדה "להציע נסיעות 'ללא חיכוך'".
הוא חושש ש"אם השקת הטכנולוגיה לא תהיה ללא רבב, נוסעי חברת התעופה עלולים להתמודד עם כאוס בגבולות בריטניה כאשר המערכות יורדות".
אם הטכנולוגיה תיכשל, קציני צוות הגבול האנושי יצטרכו לבצע בדיקות הגירה באופן ידני.
"שדות התעופה יצטרכו להיות מודעים לכך – ולא יוכלו להסתמך רק על הטכנולוגיה החדשה", הדגיש רדצ'נקו.
יש כיום כ-270 eGates בגבולות בריטניה, שכולם חייבים להיות משודרגים כדי להתאים ל-EES.
איגוד התחבורה האווירית הבינלאומי (IATA) העלה אזעקה לגבי אמינות המערכת עקב בדיקות לאומיות לא עקביות ומעוכבות.
הוא הוסיף כי חסר תוכניות מגירה אם המדינות אינן מוכנות מספיק.
IATA וגופי תעופה אחרים דרשו מהאיחוד האירופי לכלול תמיכה 24/7 כדי לסייע לחברות התעופה לסייע לנוסעים שנתקלים בבעיות עם ה-EES.
ללא תמיכה זו, זה "ידרדר ברצינות את חווית הנוסע".
אין יותר הזמנת טיסות ברגע האחרון
מלבד העיכובים הארוכים הפוטנציאליים, ה-EES ישפיע גם על נסיעות טיסות אל ומחוץ לגבולות האיחוד האירופי החיצוניים.
חברות התעופה יידרשו לאמת את זכאות הנוסעים לפני היציאה על ידי שליחת שאילתות אימות למערכת ה-EES.
הם יהיו אחראים אם חברות התעופה יאפשרו לנוסעים שאינם עומדים בדרישות לעלות על המטוס לכיוון האיחוד האירופי.
חברות תעופה וגופי תעופה העלו חששות לגבי הזמן הנדרש לאימות מראש.
חברות התעופה הביעו דאגה ש -48 שעות לפני ההמראה "ארכות מדי" מכדי שהמערכת תאשר את זכאות הנוסעים.
הם הדגישו כי ה-EES עשוי למנוע מנוסעי חברת התעופה להזמין טיסות ברגע האחרון.
קריאות לעיכוב השקת EES ל-2025
כדי לתמוך ב-EES, שדות התעופה חייבים גם להשקיע בתשתיות חדשות, כולל סורקים ביומטריים וקיוסקים אוטומטיים.
זה עלול להוביל לעלויות מוגברות עבור מפעילי שדות התעופה , שעלולות לעבור לחברות התעופה ובסופו של דבר גם לנוסעי חברות התעופה.
חברות תעופה המפעילות טיסות בין בריטניה לאיחוד האירופי יצטרכו גם לעדכן את נהלי עיבוד הנוסעים שלהן כדי להסתגל למערכת החדשה.
הם צריכים ליידע את נוסעי חברת התעופה על הדרישות החדשות ולהבטיח ציות כדי למנוע עיכובים.
האיחוד האירופי נחרץ בעמדתו לגבי יישום בדיקת מערכות הגבולות החדשות שלו באוקטובר 2024 .
עם זאת, אנשי מקצוע רבים בתעשיית התחבורה ופקידי ממשל דחקו באיחוד האירופי לדחות את השקת ה-EES עד לתחילת 2025.
כמה ציינו עיכובים בהכנות ל-EES והכנסת אפליקציית EES לנייד , שיכולה לעזור לקצץ תורים ארוכים וזמני המתנה.
בין שאר החששות הוא הצורך בקמפיינים נוספים של מידע על ה-EES לנוסעי חברות התעופה.
מחקר שנערך לאחרונה בבריטניה גילה שכמעט שני שלישים מאזרחי בריטניה עדיין אינם מודעים ל-EES.