נמל התעופה הית'רו, אחד משדות התעופה העמוסים בעולם, מאבד נוסעים עקב דרישת הנסיעה החדשה של בריטניה (בריטניה).
אישור הנסיעות האלקטרוני של בריטניה (UK ETA) הפחית משמעותית את מספר האנשים שמשתמשים בשדה התעופה כדי לעבור לטיסות אחרות.
שדה התעופה דיווח לאחרונה על איבוד של כ-90,000 נוסעי מעבר בטיסות המחייבות נוסעים להשיג ETA בבריטניה, לפי ה-Guardian .
זה כולל מטיילים משבע מדינות: קטאר , בחריין , ירדן , כווית , עומאן , ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות (איחוד האמירויות).
אובדן הנוסעים עורר חששות לגבי האופן שבו ה-ETA יכול להשפיע על הית'רו וכלכלת בריטניה.
מנכ"ל נמל התעופה הית'רו, תומס וולדבי, תיאר את תוכנית ה-ETA בבריטניה כ"הרסנית לתחרותיות המרכז שלנו".
"אנו קוראים לממשלה לבחון את הכללת נוסעי המעבר בצד האווירי", הדגיש.
"כל מעט תחרותיות נוספת שהממשלה יכולה לספק לתעופה תעזור לספק צמיחה חיונית לכלכלת בריטניה", הוסיף וולדבי.
במהלך ארבעת החודשים הראשונים של יישום ה-ETA בבריטניה, הית'רו דיווחה על 19,000 פחות נוסעי מעבר מקטאר.
כיצד ה-ETA בבריטניה משפיע על נוסעי התחבורה הציבורית
ממשלת בריטניה הציגה את ה-ETA בבריטניה כחלק ממאמציה לחזק את אבטחת הגבולות ולנהל טוב יותר את ההגירה.
המטרה היא להבטיח שנוסעים הנכנסים או עוברים בבריטניה עוברים בדיקה מוקדמת ובדיקה נאותה לפני שהם מגיעים.
התוכנית הושקה עבור אזרחים קטארים בנובמבר 2023. בפברואר 2024 היא כללה אזרחים של מדינות אחרות של מועצת שיתוף הפעולה של המפרץ (GCC) וירדן.
תוכנית ה-ETA בבריטניה דורשת מנוסעים ממדינות אלו להגיש בקשה ולקבל אישור נסיעה לפני נסיעתם.
זה עולה 10 פאונד לכל בקשה והוא תקף למספר נסיעות קצרות לבריטניה של פחות משישה חודשים במשך שנתיים.
זה חל על אלה שמגיעים לבריטניה לתיירות, ביקור משפחה וחברים, פעילויות עסקיות מותרות ולימוד קורסים קצרים.
נוסעי טרנזיט שרק מחליפים טיסות בהית'רו או בנמלי תעופה אחרים בבריטניה צריכים גם הם ETA בבריטניה.
ממשלת בריטניה מתכננת ליישם את תוכנית ה-ETA בבריטניה לכל האזרחים שאינם בעלי ויזה עד סוף 2024.
המשמעות היא שכל הנוסעים שיכולים לבקר בבריטניה ללא ויזה יידרשו בקרוב לקבל אישור יציאה לבריטניה לפני נסיעתם.
על פי הדיווחים, דרישת ה-ETA בבריטניה לאזרחי האיחוד האירופי, ה-EEA ושווייץ תידחה לתחילת השנה הבאה.
החששות של הית'רו לגבי תוכנית ה-ETA בבריטניה
בכירי הית'רו מודאגים מאוד מההשפעה של ה-ETA על פעילות שדה התעופה.
בעוד ששדה התעופה תומך במטרה שלו לאבטח את גבולות המדינה, הוא אמר שנוסעי מעבר חייבים להיות פטורים .
מנכ"ל נמל התעופה הית'רו, ווולדבי, ביקש שוב ושוב מממשלת בריטניה לשקול מחדש את תוכנית ה-ETA של בריטניה לנוסעי מעבר.
Woldbye וגופי תחבורה אוויריים אחרים מאמינים שדרישת נוסעי העברה לקבל ETA בבריטניה מפחיתה משמעותית את התחרותיות של שדות התעופה.
הם טענו כי התוכנית עשויה לאלץ נוסעים לעבור בשדות תעופה אחרים שאינם דורשים תשלום נוסף.
אין לגבות תשלום נוסף על נוסעי מעבר, במיוחד נוסעים מעבר אווירי או אלו שאינם עוברים ביקורת גבולות.
הירידה במספר הנוסעים במעבר היא הפסד מסיבי עבור הית'רו, שנשענת במידה רבה על העברות כדי לשמור על מצב המרכז שלה.
זה יכול להיות גם הפסדים עבור חברות התעופה בבריטניה , כמו בריטיש איירווייס ועוד, שתלויים בהכנסה של נוסעי המעבר.
אם פחות אנשים ישתמשו בהית'רו כתחנת ביניים, זה עלול להשפיע על כלכלת בריטניה כולה.
מספר הנוסעים בנמל התעופה הית'רו עדיין גדל
למרות הירידה במספר נוסעי ההעברה, הית'רו עדיין רואה צמיחה כוללת במספר הנוסעים שלה.
ביולי 2024, שדה התעופה שירת כמעט שמונה מיליון נוסעים, עלייה של 4.2 אחוזים בהשוואה לחודש המקביל אשתקד.
הצמיחה הזו הפכה את הית'רו לנמל התעופה העמוס ביותר באירופה במהלך המחצית הראשונה של 2024.
הוא עלה על נמלי תעופה גדולים אחרים באירופה כמו אמסטרדם סכיפהול, פרנקפורט ופריז שארל דה גול.
"שברנו שיא נוסעים כמעט כל יום", אמר מנכ"ל הית'רו, ווולדבי.
הית'רו קבעה שיאים שבועיים חדשים, עם למעלה מ-1.8 מיליון נוסעים שעוברים בשדה התעופה מדי שבוע במשך שלושה שבועות רצופים.
לדבריו, הוא בדרך להשגת יעד חדש "שלא נראה בעבר" של שירות שמונה מיליון נוסעים בחודש אחד.
הצמיחה הזו מראה שהית'רו היא עדיין שחקן מרכזי בנסיעות אוויריות גלובליות, אפילו עם האתגרים שמציבה ה-ETA.
העתיד של ETA בבריטניה לנוסעי מעבר
ממשלת בריטניה הגנה על תוכנית ה-ETA, ואמרה שהיא הכרחית לבטיחות ובטחונה של המדינה.
הם מתכננים להרחיב את התוכנית, מה שעלול להשפיע על נוסעים נוספים שמשתמשים בהית'רו כדי לעבור לטיסות אחרות.
הית'רו ומנהיגים אחרים בתעשיית התחבורה האווירית דוחפים לשינויים בתוכנית ה-ETA בבריטניה.
הם מקווים לאזן בין שמירה על בטיחות המדינה ושמירה על מעמדה של בריטניה כיעד מוביל לנסיעות אוויריות גלובליות.
לתוצאות הדיון הזה עשויות להיות השלכות מרחיקות לכת על תפקידו העתידי של הית'רו כשער ראשי לעולם.