האיחוד האירופי (EU) מתכנן להשיק מערכת בקרת גבולות חדשה בשם מערכת הכניסה/יציאה (EES) באוקטובר 2024.
סוכני נסיעות רבים חוששים שתוכנית הגבול האוטומטית החדשה עלולה להשפיע לרעה על תעשיית התיירות.
הם מאמינים שה-EES יכול להרתיע אנשים, לא רק אזרחים בריטים, מביקור באירופה.
עם ה-EES, כל אזרחים שאינם באיחוד האירופי חייבים לסרוק את טביעות האצבע שלהם ולצלם תמונה בגבול.
סוכני נסיעות אומרים שיש הרבה בלבול מכיוון שאנשים רבים אינם מבינים כיצד תהליך ה-EES החדש יעבוד.
חלק מהתסכול של חברות הנסיעות הוא היעדר הנחיות רשמיות ומידע ציבורי לגבי ה-EES עד כה.
איגוד סוכני הנסיעות הבריטיים (ABTA) פרסם עצות וטיפים לתכנון והזמנת חופשות באיחוד האירופי תחת המערכת החדשה.
עם זאת, יישום המערכת החדשה עדיין מציג אי ודאות רבות עבור לקוחות וסוכנים כאחד.
סוכני נסיעות מהססים לתת עצות כאשר הם לא בטוחים אם המערכת אכן תושק בזמן.
"אנחנו לא נותנים עצות כי אנחנו לא יודעים אם המערכת הזו באמת יקרה", אמר נואל ג'וזפידס או סוכנות הנסיעות Sunvil.
ללא קשר למועד השקת המערכת החדשה, "זה יהיה רע לתיירות ויסבך את הנסיעות", אמר ל- Euronews Travel .
מכיוון שתעשיית הנסיעות עדיין מתאוששת מהשפעות המגיפה, זו דאגה גדולה.
EES עלול לגרום לתורים ארוכים ועיכובים
ה-EES יתעד את הכניסה והיציאה של נוסעים שאינם מהאיחוד האירופי באמצעות הנתונים הביומטריים שלהם במקום להחתים את הדרכונים שלהם.
חברות הנסיעות חוששות שה-EES ייצור תורים ועיכובים ארוכים במיוחד עבור אנשים הנכנסים לאזור שנגן.
חברות מעבורות הזהירו כי ה-EES תוכנן עבור נוסעים להולכי רגל בשדות תעופה, לא מעבורות או רכבות.
זה עלול לגרום ל"הפרעה רצינית" מכיוון שהנוסעים צריכים לצאת תחילה מהרכבים שלהם לבדיקת EES.
ממצאי ועדת הביקורת האירופית של בריטניה (בריטניה) הראו שה-EES עלול לגרום לעיכוב של 14 שעות בנמל דובר.
העיכובים הארוכים עלולים לגרום לפקק תנועה עצום, לחסום את נקודות הכניסה לעיירות המקומיות ולהשפיע על הכלכלות שלהן.
בחלק ממעברי הגבול, כמו תחנת St. Pancras בלונדון, ייתכן שלא יהיה מספיק מקום לביצוע בדיקות EES ביעילות.
כדי למנוע עיכובים, האיחוד האירופי כבר דחה את תאריך ההתחלה המקורי של ה-EES ב-2022 עד לאחר אולימפיאדת הקיץ בצרפת.
פקידים מקומיים רבים וקבוצות תחבורה דחקו באיחוד האירופי לדחות את יישום ה-EES עד 2025.
הם מבקשים עוד זמן להתכונן או לפחות עד שהאפליקציה לנייד המיועדת לרישום EES מתקדם תהיה מוכנה.
EES תגרום לאנשים להסתמך על סוכני נסיעות
חלק מסוכני נסיעות מאמינים גם שהבירור האבטחה והבירוקרטיה של ה-EES יכולים להרתיע אנשים מביקור באירופה.
נוסעים עשויים לראות בכל המערכת טרחה מיותרת המגבילה את חופש הנסיעה שלהם.
"ככל שיותר בירוקרטיה, כך זה יהיה גרוע יותר עבור חירויות הנסיעות", אמר ג'וזפידס.
קאט ג'ונס, מנכ"ל Byway, חברת תיירות המתמקדת ברכבות ולא בטיסות, אמר שהלקוחות כבר שואלים על ה-EES.
הם שואלים על הדרישות שלו והאם הם צריכים ויזה כדי לבקר באירופה עכשיו.
ג'ונס מצפה שיותר אנשים ישתמשו בסוכני נסיעות כדי לעזור להם להבין את המערכת החדשה.
לדבריה, תכנון נסיעה ברכבת יכול להיות "די מורכב לתכנון בעצמך", שכן "יכול להיות קשה למצוא מידע לנסיעה ברכבת".
סקר שנערך לאחרונה על ידי משרד התחבורה הבריטי (DfT) גילה שאנשים רבים בבריטניה עדיין לא יודעים על ה-EES.
אנשים רבים עשויים להסתמך על סוכני נסיעות להדרכה כאשר התוכניות מיושמות לבסוף.
בנקאות בבריטניה בהשקה רכה של EES
ה-DfT הצהיר כי הוא משתף פעולה הדוק עם הנציבות האירופית, המדינות החברות בה, הרשויות המקומיות בבריטניה והתעשייה.
ברגע שה-EES עולה לאוויר, המטרה היא "למזער כל הפרעה לתוכניות הנסיעה של אנשים".
הוא הוסיף, "זה כולל עבודה צמודה עם נמלים, ספקים ותעשיית הנסיעות כדי להבטיח שהם נתמכים ומוכנים לתקשר את השינויים וכל השפעה אפשרית על הנסיעות".
ה-EES עדיין לא נבדק יחסית; אם זה ייכשל, קציני צוות הגבול האנושי עדיין יצטרכו לבצע בדיקות באופן ידני.
זה עלול להוביל ליותר תורים וזמן המתנה, כפי שמעידה כשל השערים האלקטרוניים האחרון בשדות התעופה בבריטניה.
אחת הדרכים למזער שיבושים בנסיעות היא קיום תקופת "השקה רכה" של שישה חודשים .
במהלך תקופה זו, נוסעים יכלו להיכנס מבלי להשלים את רישום ה-EES, אם כי זה יהפוך בסופו של דבר לחובה.
אפילו עם ההשקה הרכה, כמה סוכני נסיעות לא מאמינים שמערכת ה-EES תושק באופן ריאלי באוקטובר הקרוב כמתוכנן.
סביר להניח שדחיית ההשקה של ה-EES לאחור, כמו בדחיות הקודמות.
ובכל זאת, חברות התחבורה משקיעות מיליונים כדי לבנות תשתית חדשה ולהתקין קיוסקים חדשים של EES כדי להתכונן להפצת EES.