תעשיית הלוגיסטיקה של בריטניה (בריטניה) הביעה דאגה לגבי עיכובים אפשריים בהפעלת מערכת הכניסה/יציאה החדשה של האיחוד האירופי (האיחוד האירופי) (EES).
Logistics UK הזהירה כי העיכובים שנגרמו כתוצאה מהשקת EES עלולים לשבש באופן משמעותי את אספקת הסחורות בין בריטניה לאיחוד האירופי.
איגוד הסחר של תעשיית הלוגיסטיקה קורא לפעולה מהירה מהממשלה כדי לצמצם את הסיכונים הכרוכים בעיכובים אלה.
השקת EES תוכננה תחילה לנובמבר 2024 . עם זאת, האיחוד האירופי אישר את דחייתו, והעניק הקלה זמנית לענף.
עם זאת, התעשייה זקוקה לפתרונות ארוכי טווח כדי למנוע שיבושים בשרשרת האספקה לאחר שהמערכת עולה לאוויר.
כיצד עיכובים ב-EES יכולים להשפיע על הלוגיסטיקה והמסחר
ה-EES היא המערכת האוטומטית החדשה שמתעדת את הכניסה והיציאה של אזרחים ותושבים שאינם תושבי האיחוד האירופי מאזור שנגן.
המטרה היא לשפר את אבטחת הגבולות על ידי איסוף נתונים ביומטריים, כגון טביעות אצבע וסריקות פנים, במקום החתמת דרכונים.
עם זאת, הוא גם מעלה חששות לגבי עיכובים אפשריים בנקודות גבול עמוסות, במיוחד בשלבי היישום הראשונים.
ניקולה מאלון, ראש מחלקת סחר ומדיניות מרוכזת ב-Logistics UK, הסבירה את חשיבות הנושא בהודעה לעיתונות .
"שרשרת האספקה של בריטניה נשענת על ייצוא ויבוא של סחורות כאשר הם נדרשים – לעיכובים עשויה להיות השפעה משמעותית על זמינות הסחורות".
היא ציינה שהשורט סטרייטס, נתיב שרשרת האספקה הקריטי בין דובר לקאלה, הוא חוליה חיונית לסחר בין בריטניה לאיחוד האירופי.
היא מטפלת בלמעלה ממחצית מכל הסחורות המועברות בין בריטניה לאיחוד האירופי, מה שהופך אותה לאחד מנתיבי הסחר הקריטיים ביותר הן ליצוא והן לייבוא.
העיכובים הפוטנציאליים הנגרמים על ידי הבדיקות הביומטריות החדשות של EES עלולים ליצור צווארי בקבוק, במיוחד בנמלים עמוסים כמו דובר.
כל עומס, שיבוש ועיכוב בבדיקות ההגירה בגבול זה ישפיעו לרעה על הייצוא הבריטי.
עם עיכובים במקרה הגרוע ביותר של עד 14 שעות , זה עלול לעלות לחברות לוגיסטיקה, שכבר פועלות עם רווחים נמוכים.
עלויות נוספות של כ-1,100 פאונד למשאית יועברו בהכרח לצרכנים, מה שעלול להוביל למחירים גבוהים יותר בחנויות.
זה סביר במיוחד עבור תוצרת טרייה ומוצרים מתכלים אחרים. סחורות אלו תמיד מועברות "בדיוק בזמן" או בדיוק בעת הצורך.
מודל הפעולה הזה, שיש לו מקום מינימלי לעיכוב, מהווה חלק ניכר מהמסחר דרך המיצרים השורטים.
קווין גרין, מנהל המדיניות ב-Logistics UK, הדגיש כי העיכובים עלולים גם "להוביל למחסור, במיוחד בתקופות שיא ביבוא".
EES דוחה הקלה על רקע חששות מתמשכים
תעשיית הלוגיסטיקה בירכה על דחיית האיחוד האירופי להשקת EES, מכיוון שהיא מספקת מרווח נשימה למגזר.
עם זאת, מומחים מזהירים כי ללא שיפור משמעותי בהכנות, השפעת ה-EES עדיין עלולה להיות חמורה ברגע שהיא תעלה לאוויר.
נושא מרכזי אחד הוא חוסר הבדיקות של המערכת בסביבות חיות ביציאות קריטיות רבות.
כמה דיווחים אומרים שדובר עדיין לא קיבלה את הטכנולוגיה, ונמלים צרפתיים רבים עדיין לא בדקו אותה.
מאלון הסביר שהטמעת המערכת דורשת בדיקה נכונה ופתרון מבוסס אפליקציה להפחתת הלחץ בגבול.
"הזמינות של אפליקציה והבטחות שמערכת ה-IT העומדת בבסיס EES היא חזקה חיוניים כדי להבטיח השקה חלקה", אמרה
גרין הזהיר כי העיכובים עלולים גם להרתיע חלק מגורמי האיחוד האירופי מלבצע משלוחים לבריטניה.
העלויות הנוספות עשויות להוביל אותם לעבוד עם קמעונאים ביבשת אירופה במקום זאת.
איגוד המטענים הבינלאומי הבריטי (BIFA) גם העלה חששות לגבי ה-EES המפריע לנהגי רכבי משא כבדים (HGV) .
אלה הנוסעים לעתים קרובות בין בריטניה לאיחוד האירופי עלולים להתמודד עם בעיות בעמידה בחוק 90/180 יום של האיחוד האירופי.
התקשר לפתרון שיתופי
Logistics UK קראה לממשלת בריטניה להאיץ את המאמצים הדיפלומטיים מול הנציבות האירופית כדי להבטיח השקת EES חלקה.
ללא תקשורת ברורה ותכנון נכון, הסיכונים לשרשרת האספקה בבריטניה יישארו משמעותיים.
מאלון הדגיש את הצורך בשיתוף פעולה בין ממשלת בריטניה, רשויות האיחוד האירופי והמגזר הלוגיסטי.
"שיתוף פעולה הוא המפתח כדי להבטיח שה-EES מיושם באופן שממזער את ההפרעה למסחר", אמרה.
בריטניה מסתמכת במידה רבה על יבוא של האיחוד האירופי, במיוחד בחודשי החורף שבהם יש ביקוש גבוה לתוצרת טרייה, כך שלעיכובים פוטנציאליים הנגרמים על ידי ה-EES עלולות להיות השפעות נרחבות.
המגזר הלוגיסטי מחפש הדרכה ברורה ושיתוף פעולה כדי להבטיח סחר חלק, אפילו עם בקרות גבולות חדשות.