שר משרד הכלכלה של צפון אירלנד מודאג מההשפעה של אישור הנסיעות האלקטרוני החדש של בריטניה (ETA) על התיירות המקומית.
שר הכלכלה קונור מרפי הביע "חשש עז" מכך שה-ETA מהווה איום על תעשיית התיירות בצפון אירלנד.
"הכנסת הגבלות נסיעה חדשות למבקרים בחו"ל תגרום לכך שחלק זה של האי אירלנד יימחק מהמסלול של מפעילי תיירות רבים ומטיילים עצמאיים", אמר מרפי בהודעה לעיתונות .
בנוגע להצלחת התיירות בצפון אירלנד, הוא הדגיש ש"נסיעות חלקות בכל האיים" עם הרפובליקה של אירלנד חשובה.
מרפי הבטיח להעלות את הנושא מול משרד הפנים של בריטניה כדי "לנסות למצוא פתרון שמגן על תעשיית התיירות שלנו".
הגדלת תיירות צפון אירלנד
התיירות היא מגזר כלכלי חיוני בצפון אירלנד, התומך בסביבות 71,000 מקומות עבודה באזור.
מרפי שיתף שתעשיית התיירות בצפון אירלנד ממשיכה לחוות צמיחה משמעותית.
מ-1998 עד 2019, מספר המבקרים הזרים שנשארו לילה באזור גדל פי ארבעה.
בשנת 2023, הכנסות התיירות שלה התאוששו לאחרונה מהשפעת מגיפת הקורונה על התיירות והנסיעות.
עם זאת, בעוד שהכנסות התיירות של צפון אירלנד חזרו לרמות של 2019, מספר המבקרים עדיין צריך להתעדכן.
שר הכלכלה אמר שה-ETA ישפיע על התיירות בצפון אירלנד שכן יותר מ-70% מהמבקרים הזרים שלה מגיעים דרך דבלין.
זה מתורגם להערכה של 277,000 טיולי יום בשנה על ידי תיירים בינלאומיים החוצים את הגבול היבשתי הפתוח מאירלנד לצפון אירלנד.
ETA "מחסום מרכזי" לתיירות צפון אירלנד
מועצת Causeway Coast ומועצת רובע גלנס חלקו את אותם חששות באסטרטגיית הצמיחה של מגזר התיירות שלה שהוגשה למשרד הכלכלה.
בלפסט לייב דיווחה שהמועצה אמרה שמערכת ה-ETA תיצור "מחסום עיקרי לצמיחה" בתיירות בצפון אירלנד.
"אנו מאמינים[the ETA requirement for visitors crossing from the Republic of Ireland] עלול להוביל לירידה במספר המבקרים הבינלאומיים לצפון אירלנד", נכתב בהגשת המועצה.
נסיעה לצפון אירלנד בטיסה מציבה אתגרים בגלל התחרות המוגבלת בשוק. זו הסיבה שתנועת המבקרים העצמאית והקבוצתית של צפון אירלנד מסתמכת במידה רבה על השערים של דבלין.
מהמועצה נמסר: "זה לא בר קיימא ויש לטפל בו בעדיפות גבוהה".
ETA וצפון אירלנד
ה-ETA הוא חלק מיוזמה רחבה יותר לשיפור האבטחה של גבול בריטניה ולייעל את הנסיעות עבור מבקרים בסיכון נמוך.
מערכת ההיתרים הדיגיטלית החדשה מחייבת את כל הנוסעים שאינם בעלי ויזה להגיש בקשה ולקבל ETA תקף לפני הנסיעה לבריטניה.
זה כולל את כל התיירים הזרים המבקרים ברפובליקה של אירלנד וחוצים את הגבול לצפון אירלנד, אפילו רק לטיול יום.
אזרחים אירים ותושבים חוקיים של אירלנד פטורים מהצגת ETA בשל אזור הנסיעות המשותף (CTA) הֶסכֵּם.
על פי הסכם ה-CTA, אזרחי בריטניה, הרפובליקה של אירלנד, גרנזי, ג'רזי והאי מאן יכולים לנסוע בחופשיות בתוך שטחי ה-CTA.
כיצד ה-ETA משפיע על התיירות בצפון אירלנד
זו לא הפעם הראשונה שגורם רשמי או קבוצה מביע חשש שה-ETA ישפיע לרעה על התיירות של צפון אירלנד.
בינואר 2024, איאן סנודן ממחלקת הכלכלה של צפון אירלנד הזהיר מפני "הסיכון האמיתי" של ה-ETA לתיירות.
לדבריו, דרישת ה-ETA והעמלה הנפרדת של צפון אירלנד עשויים להרתיע תיירים מלכלול את המדינה במסלול הטיול שלהם בעת ביקור באירלנד.
דאגה נוספת בקרב קבוצות ואנשי מקצוע בתעשיית הנסיעות היא תיירים הנכנסים ללא ידיעה לבריטניה ללא ETA.
הגבול היבשתי בין הרפובליקה לצפון אירלנד פתוח, ועושה זאת תגרום להם להפר את חוקי ההגירה.
ובכל זאת, אין תוכניות להקים בדיקות הגירה בגבול בשל הסכם ה-CTA.
חברת משרד הפנים דורשת ETA עבור תיירים מאירלנד
בשנת 2023, ממשלת בריטניה דחתה שוב ושוב קריאות לפטור תיירים המבקרים בצפון אירלנד דרך הרפובליקה מהזדקקות ל-ETA.
פטור כזה "מערער את המאמצים שלנו לחזק את הביטחון של גבול בריטניה ולשמור על בטיחות האנשים", אמר משרד הפנים.
ה-ETA מאפשר לרשויות לסנן מראש נוסעים ולמנוע מאלה שעלולים להוות איום ביטחוני להיכנס לבריטניה.
ובכל זאת, משרד הפנים התחייב לעבוד עם בעלי עניין כדי להבטיח תקשורת יעילה של דרישת ה-ETA.
העלאת המודעות למערכת הגבולות האלקטרונית החדשה יכולה להפחית את השפעתה כמחסום לתיירות חוצת גבולות באירלנד.
ועדת המשפטים והפנים של הפרלמנט הבריטי חוקרת כעת מערכות חדשות לניהול גבולות אלקטרוניות .
היא כוללת את ה-ETA של בריטניה, מערכת הכניסה/יציאה הקרובה של האיחוד האירופי (EES), ומערכת המידע וההרשאות לנסיעות באירופה (ETIAS).