שר הכלכלה של צפון אירלנד, קונור מרפי, העלה חששות כלכליים דחופים מול ממשלת בריטניה (בריטניה).
על פי הודעה לעיתונות , התוכנית החדשה של אישור נסיעות אלקטרוני (ETA) בבריטניה הייתה בין הנושאים המובילים שנדונו.
תוכנית ה-ETA עוררה חששות לגבי השפעותיה השליליות הפוטנציאליות על התיירות והכלכלה חוצת הגבולות של צפון אירלנד.
במהלך ביקורו בלונדון, מרפי גם התמודד עם נושאים כלכליים רחבים יותר, כולל מימון לעסקים מקומיים ופרויקטים של אנרגיה מתחדשת.
זה כולל נושאים כמו צפון אירלנד כאזור השקעות משופר ופוטנציאל פיתוח רוח ימי.
זה כולל גם מימון משותף לשגשוג (SPF), תמיכה ביוזמות כמו תוכנית "Go Succeed", שהייתה "חיונית" בסיוע לעסקים מקומיים לצמוח.
תוכנית ETA מעלה דגלים אדומים עבור צפון אירלנד
תוכנית ה-ETA של בריטניה היא חלק מאסטרטגיית אבטחת הגבולות הגדולה יותר במסגרת חוק הלאומיות והגבולות 2022.
במסגרת התוכנית, נוסעים ממדינות שאינן בעלות ויזה חייבים להגיש בקשה ולשלם עבור אישור מראש לפני הנסיעה לבריטניה.
זה כולל את אלה שחוצים את הגבול מהרפובליקה של אירלנד לצפון אירלנד, אפילו לביקורים קצרים.
החל מה-27 בנובמבר 2024, מטיילים שאינם בעלי ויזה בבריטניה יכולים להגיש בקשה ל-ETA עבור ביקורים ב-8 בינואר 2025 ולאחריו.
מצד שני, אזרחים אירופאים יכולים להגיש בקשה ל-ETA החל מה-5 במרץ 2024 לטיולים בבריטניה ב-2 באפריל 2025 ואחריו.
השר מרפי העלה חששות כי שכבה נוספת זו של בירוקרטיה עלולה לפגוע בתעשיית התיירות של צפון אירלנד.
"כלכלת כל האיים שלנו היא חיונית, ונסיעות חלקות בכל האיים היא המפתח לבנייה על הצמיחה שראינו במגזר התיירות שלנו", שיתף.
מרפי הדגיש שכ-70 אחוז מהתיירים הבינלאומיים המבקרים בצפון אירלנד מגיעים דרך הרפובליקה של אירלנד.
זה היה נושא ש"העלה בעקביות" עם שר הכלכלה, שכן דרישת ETA עבור מבקרים אלה עלולה להרתיע אותם מלצאת לטיול.
העלות הנוספת, הזמן והמכשולים הניהוליים עשויים לדחוף תיירים להימנע לחלוטין מצפון אירלנד.
מגזר התיירות של צפון אירלנד מהדהד את חששות ה-ETA
תעשיית התיירות בצפון אירלנד הביעה תמיכה חזקה בעמדתו של מרפי בנוגע לתוכנית ETA.
אודראן דאן, מנכ"ל וויז דרי, תיאר את המדיניות כ"דאגה ענקית" למגזר.
הוא הסביר שדרישת מבקרים לאבטח ETA תיצור מחסומים מיותרים .
ניתן לראות בהיתר החובה החדש מטרד, במיוחד עבור תיירים שעושים נסיעות קצרות מעבר לגבול.
דאן הדגישה את האתגר של העברת הדרישות החדשות למבקרים פוטנציאליים.
זה יכול להיות מסובך במיוחד עבור אלה שאינם מודעים למצבה החוצה גבולות הייחודי של צפון אירלנד.
"אנחנו חוששים שזה ירתיע תיירים, מה שיפגע קשה בעסקים המקומיים", הוסיף דאן.
מועצת Causeway Coast ומועצת רובע גלנס הביעו דאגות דומות, ואמרו שה- ETA הוא "מחסום עיקרי" לתיירות.
הוא הדגיש כי אפשרויות נסיעות אוויריות מוגבלות לצפון אירלנד הופכות את שדות התעופה של דבלין לחיוניים למשיכת תיירים.
הם הדגישו כי הסתמכות זו אינה ברת קיימא וקראו לפעולה דחופה לטיפול בנושא.
הרציונל של ממשלת בריטניה ל-ETA
תוכנית ה-ETA שואפת לשפר את אבטחת הגבול ולייעל את תהליך הכניסה למטיילים ללא ויזה.
זה מאפשר לממשלת בריטניה לבצע בדיקה ובדיקה מראש של מבקרים לפני שהם מגיעים, מה שמבטיח שליטה רבה יותר על הגירה וביטחון לאומי.
מבקרי תוכנית ה-ETA טוענים שהגבול הייחודי של צפון אירלנד מערער את המעשיות שלה.
צפון אירלנד חולקת גבול עם הרפובליקה של אירלנד, מדינה חברה באיחוד האירופי (האיחוד האירופי), בניגוד למדינות אחרות המרכיבות את בריטניה.
צפון אירלנד היא גם חלק מהאי של הרפובליקה של אירלנד, מה שיוצר אתגר מובהק לנסיעות חלקות בתוכו.
משרד הפנים השמרני הקודם היה נחרץ במתן פטורים לתיירים המבקרים בצפון אירלנד לטווח הקצר.
הוא חזר והדגיש כי פטור כזה "מערער את המאמצים שלנו לחזק את הביטחון של גבול בריטניה ולשמור על בטיחות האנשים".
קבוצות טיולים בצפון אירלנד וברפובליקה של אירלנד הציעו פטור זה לתיירים השוהים פחות משבוע.
הנהגת הלייבור החדשה של משרד הפנים בוחנת את מדיניות ה-ETA עבור צפון אירלנד. ובכל זאת, לא פורסמה הודעה על כך.
השלבים הבאים
ביקורו של השר קונור מרפי בלונדון מראה את המורכבות של יישום מדיניות לאומית והגנה על כלכלות אזוריות.
ממשלת בריטניה שואפת לחזק ולייעל את אבטחת הגבולות עם תוכנית ה-ETA החדשה.
עם זאת, הפגיעה הפוטנציאלית שלה בתיירות ובכלכלה של צפון אירלנד נותרה משמעותית.
על ידי השמעת סוגיות אלו ותמיכה בפתרונות מותאמים, מרפי מבקש להבטיח שלא יתעלמו מהצרכים הכלכליים הייחודיים של צפון אירלנד.
על ממשלת בריטניה לשקול את ההשפעות העלולות להיות הרסניות על כלכלת התיירות של צפון אירלנד.