תוכנית ההרשאות האלקטרוניות לנסיעות (ETA) של בריטניה (בריטניה) עוררה חששות לגבי ביטחון תעסוקתי במגזר התיירות.
עסקים המסתמכים על תיירות בינלאומית בדרום מזרח בריטניה העלו אזעקות לגבי השפעתה.
ממשלת בריטניה מתכננת להרחיב את יישום מערכת ההיתרים הדיגיטלית החדשה לנוסעים ללא ויזה בשני שלבים החל מינואר 2025.
עם זאת, רבים חוששים שזה יפגע בכלכלה המקומית, במיוחד בעבודות התיירות, על ידי הרתעת מבקרים בינלאומיים.
ETA בבריטניה: מה משתנה?
תוכנית ה-ETA בבריטניה דורשת מנוסעים שכרגע אינם זקוקים לויזה להגיש בקשה לאישור לפני הנסיעה לבריטניה.
זה כולל אזרחים של מדינות אירופה, ארצות הברית (ארה"ב), אוסטרליה ומדינות אחרות עם הסכמי ויתור ויזה עם בריטניה.
בקשות ETA עולות 10 פאונד, והמטיילים חייבים להגיש פרטים אישיים ודרכון ולענות על שאלות אבטחה באינטרנט.
הטיפול וקבלת ההחלטה בבקשה אורכים בדרך כלל שלושה ימים, תן או קח.
לאחר אישור, ETA יהיה תקף לביקורים מרובים של עד שישה חודשים במשך שנתיים או עד שיפוג תוקף הדרכון שאליו הוא מקושר.
עבור מבקרים שאינם אירופאים, ה-ETA יידרש לנסיעות החל מה-8 בינואר 2025, עם פתיחת בקשות ב-27 בנובמבר 2024.
אזרחים אירופאים יזדקקו לזה החל מה-2 באפריל 2025, עם בקשות שמתחילות ב-5 במרץ.
מי שאינו זכאי ל-ETA חייב להגיש בקשה לויזה לבריטניה כדי שיורשה לנסוע למדינה.
עסקי תיירות מקומיים מזהירים מפני תוכנית ה-ETA
ה- BBC ציטט כמה עסקים מקומיים בדרום מזרח שהביעו חשש שתוכנית ה-ETA תוביל לאובדן מקומות עבודה.
חברות רבות נאבקו מאז הברקזיט, והשפיעו באופן משמעותי על נסיעות חוצות גבולות מיבשת אירופה.
לאחר המגיפה, החלטת ממשלת בריטניה לדרוש מאזרחי האיחוד האירופי (האיחוד האירופי) לנסוע עם דרכון תרמה לירידה בתנועת התיירים.
עסקים חוששים שהניירת והעמלות הנוספות של ETA עלולות להרתיע מבקרים ולהוביל לירידה ניכרת בכמות הרגליים.
מנהל מכללת הילדרסטון, לי שאטלר, אמר שהדרישה להחזיק בדרכון במקום תעודת זהות כבר מרתיעה את תלמידי האיחוד האירופי.
סטודנטים גרמנים אמרו ל-BBC שלמעטים יש דרכונים, והנסיעה עם תעודת זהות לאומית למדינות אחרות באירופה היא קלה יותר.
אנט טיילור, הבעלים והמנהלת של חברת האוטובוסים Taylor Travel Ltd, דחקה בממשלת בריטניה לחשוב מחדש על תוכנית ETA כדי למנוע אובדן מקומות עבודה נוספים.
דירדרה וולס, מנכ"לית Visit Kent, הדגישה כי סטודנטים בינלאומיים ומטיילי פנאי הם המפתח לתיירות של האזור.
היא הזהירה שתוכנית ה-ETA החדשה עלולה להפוך ל"מחסום נוסף" עבור מבקרים ולהשפיע לרעה על עסקים מקומיים.
וולס דחק בממשלה לספק יותר תמיכה לעסקים שהושפעו מהשינויים.
רבים הדגישו את הצורך לאזן בין אבטחת הגבולות ולהבטיח שלא תפגע בענף התיירות החיוני.
הם הדגישו זאת מכיוון שעסקים רבים עדיין מנסים להתאושש מהאתגרים הכלכליים של השנים האחרונות.
השפעה פוטנציאלית נוספת של תוכנית ה-ETA על כלכלת בריטניה
זו לא הייתה הפעם הראשונה שחששות לגבי השפעת ה-ETA על עסקים לרעה עלו.
נמל התעופה הית'רו דחק שוב ושוב בממשלת בריטניה להסיר את דרישת ה-ETA לנוסעי מעבר.
הוא הזהיר כי ה-ETA עשוי לעודד נוסעים לעבור בשדות תעופה גדולים אחרים באירופה, שאינם דורשים עמלות או אישורים נוספים.
הדבר עלול להוביל לירידה משמעותית במספר הנוסעים ואובדן הכנסות לשדה התעופה.
הית'רו דיווחה על אובדן של 90,000 נוסעים ממדינות המפרץ עקב דרישת ה-ETA מאז נובמבר 2023 ופברואר 2024.
אובדן נוסעים והכנסות זה משפיע על כל שרשרת האספקה לתיירות – מחברות תעופה ועד מלונות ומסעדות.
ניתוח מצביע על כך שהתוכנית עלולה לגרום להפסדים כספיים של עד 4 מיליארד ליש"ט לכלכלת בריטניה.
הממשלה מגנה על תוכנית ETA בתוך אתגרים לתעשיית התיירות
למרות חששות אלה, ממשלת בריטניה אמרה כי תוכנית ה-ETA חיונית לשיפור האבטחה ומודרניזציה של בדיקות הגבולות.
המערכת תאפשר לממשלה לעקוב אחר נוסעים ללא ויזה ולסנן אותם מראש כדי לזהות איומים פוטנציאליים לפני שהם מגיעים.
תוכנית ה-ETA שואפת לשפר את אבטחת הגבול תוך ייעול הנסיעות לבריטניה, בדומה למערכות במדינות כמו ארה"ב וקנדה.
למרות שהם אתגרים לטווח קצר עבור עסקים המסתמכים על תיירות, היתרונות לטווח ארוך של ETA יעלו על הקשיים.
אתגרים אלו עלולים לפגוע באזורים קשים המסתמכים במידה רבה על תיירים ממדינות שכנות כמו צרפת, גרמניה והולנד.
בעוד שעמלת הבקשה של ETA של 10 פאונד עשויה להיראות קטנה, היא עשויה להצטבר במהירות עבור משפחות או מטיילים תכופים.
הדרישה הנוספת לפני נסיעה עלולה גם להרתיע נוסעים שעושים נסיעות קצרות או ספונטניות לבריטניה.
ככל שבריטניה מתקדמת עם הרחבת ה-ETA, עסקים מתכוננים לאובדן מקומות עבודה פוטנציאלי ולירידה במספר המבקרים.
בעלי עסקים מקומיים באזור תלוי תיירות מחפשים יותר תמיכה כדי למנוע ירידה כלכלית נוספת.