תעשיית התעופה מתנגדת לתוכנית של בריטניה להעלות את עמלות ה-ETA ב-60%

| ינואר 21, 2025
תעשיית התעופה מתנגדת לתוכנית של בריטניה להעלות את עמלות ה-ETA ב-60%
התמונה באדיבות Yau Ming Low באמצעות iStock

ממשלת בריטניה (בריטניה) הודיעה לאחרונה על תוכניות להגדיל את עמלות הרשאות הנסיעות האלקטרוניות שלה (ETA).

עדיין בכפוף לאישור הפרלמנט, עלות ה-ETA עשויה לעלות מ-10 ליש"ט ל-16 ליש"ט .

העלאת עמלת ETA של 60 אחוזים גרמה לזעקה מצד חברות התעופה והתיירות.

לטענתם, העלאת העלות של אישור הנסיעה הדיגיטלי החדש עלולה לפגוע בפופולריות של בריטניה כיעד נסיעות.

ההצעה הגיעה רק שבוע לאחר שתוכנית ה-ETA יצאה לדרך עבור כל הנוסעים הבריטיים שאינם פטורים בויזה באירופה .

ממשלת בריטניה הציגה את ה-ETA כדי לשפר את אבטחת הגבולות ולייעל את הכניסה לבריטניה.

עם זאת, מנהיגי התעשייה אומרים שהעלאת דמי ה-ETA ירתיע נוסעים, במיוחד אלו מאירופה ומשפחות המטיילות בתקציב נמוך.

מהו ETA?

ETA הוא אישור נסיעה דיגיטלי מראש הנדרש עבור מבקרים שיכולים לבקר בעבר בבריטניה ללא ויזה או הרשאות פורמליות אחרות.

זה הוצג לראשונה בנובמבר 2023 עבור אזרחים קטארים הנוסעים לבריטניה.

נוסעים מבחריין, כווית, עומאן, ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות הלכו בעקבותיהם בפברואר 2024.

החל מינואר 2025, נוסעים ללא ויזה מחוץ לאירופה חייבים להיות בעלי זמן הגעה משוער לפני שהם נוסעים לבריטניה. זה כולל אזרחי ארצות הברית (ארה"ב), קנדים ועוד.

החל מאפריל 2025, כל האזרחים שאינם בעלי ויזה המבקרים בבריטניה, כולל אזרחים אירופאים, למעט אזרחים איריים, חייבים להיות בעלי תעודת זמן קצר.

ה-ETA מאפשר לנוסעים לבקר בבריטניה בתדירות שהם רוצים במשך שנתיים או עד שפג תוקפו של הדרכון שהאישור מקושר אליו.

משרד הפנים גובה כעת עמלת ETA של 10 ליש"ט לכל בקשה, אך יעלה אותה ל-16 ליש"ט.

הממשלה אומרת שהכסף הנוסף יעזור לכסות את העלויות של ביקורת הגבולות ויפחית את הצורך במימון משלמי המסים.

גורמים רשמיים מעריכים שהעלאת עמלת ETA עשויה להניב 269 מיליון פאונד נוספים בשנה.

מדוע העלאת דמי ETA נתקלת בביקורת

תעשיית התעופה מתנגדת לתוכנית של בריטניה להעלות את עמלות ה-ETA ב-60%
תמונה באדיבות Wael דרך Pixabay

התוכנית להעלות את עמלת ה-ETA הרגיזה אנשים רבים בתעשיות הנסיעות והתיירות .

ווילי וולש, ראש איגוד התחבורה האווירית הבינלאומית (IATA), אמר כי העיתוי של העלייה הוא "מביך".

"אם ייושם, זו תהיה מכה עצמית לתחרותיות התיירותית של בריטניה", אמר בהודעה רשמית לעיתונות .

ממשלת בריטניה הודיעה לאחרונה על היעד שלה למשוך 50 מיליון מבקרים מדי שנה עד 2030, עלייה של 30 אחוז מהיום.

עם זאת, הכפפת נוסעים לעלייה של 60 אחוז בדמי ETA היא "התחלה גרועה מאוד", הוסיף וולש.

העלות הנוספת תהיה בנוסף למס הנסיעות האווירי של בריטניה (APD), מס הנסיעות הגבוה בעולם, שיעלה אף הוא באפריל.

APD הוא מס על טיסות משדות תעופה בבריטניה כדי להעלות הכנסות ממשלתיות ולקדם תחבורה בת קיימא.

"אין זה הגיוני להרתיע מבקרים בעלי עלויות גבוהות עוד לפני שהם דרכה כף רגלם בארץ", הדגיש ראש IATA.

מנגד, גם ריצ'רד טומר, שעומד בראש ברית התיירות, מתח ביקורת על ההחלטה, לפי הפייננשל טיימס .

לדבריו, העלאת דמי ה-ETA מרתיעה במיוחד מבקרים אירופאים שנדרשים כעת לבקש אישור מראש לנסוע לבריטניה בפעם הראשונה.

מנכ"ל איירליינס בבריטניה, טים אלדרסלייד, אמר שהעלאת עמלת ה-ETA היא "מאכזבת מאוד" בעקבות הפטור הזמני של ETA לנוסעי תחבורה ציבורית.

"[It] אין הגיון במדינה שתלויה בקישוריות האווירית שלה לצמיחה כלכלית", אמר בהודעה לעיתונות .

נמל התעופה הית'רו קרא שוב ושוב לבטל את דרישת ה-ETA לנוסעי מעבר מכיוון שהוא מאיים על מעמדו כנמל התעופה המרכזי באירופה.

השוואת עמלות ETA עם היתרי נסיעה אחרים

מערכת ה-ETA של בריטניה דומה לתוכניות הקיימות של מדינות אחרות להרשאות טרום נסיעה.

המערכת האלקטרונית האמריקאית לאישור נסיעות (ESTA) עולה 21 דולר, או כ-17 פאונד, והיא תקפה לשנתיים.

מצד שני, אישור הנסיעות האלקטרוני של קנדה (eTA) עולה 7 דולר קנדי, או כ-4 פאונד, ונמשך חמש שנים.

וולש מ-IATA ציין שלנוסעים תהיה בקרוב בחירה בין תשלום עבור ה-ETA בבריטניה או מערכת האישורים האירופית והרשאות נסיעות של האיחוד האירופי (ETIAS) הזול בהרבה.

ה-ETIAS המתוכנן של האיחוד האירופי יעלה לנוסעים 7 אירו, או כ-6 ליש"ט, ויהיה תקף לשלוש שנים, שנה יותר מה-ETA בבריטניה.

מבקרים של העלאת עמלת ה-ETA טוענים שהדבר עלול לגרום למטיילים לחשוב פעמיים על ביקור בבריטניה, במיוחד כשנמלי תעופה ויעדים זולים יותר נמצאים בקרבת מקום.

אלדרסלייד הצהיר כי בריטניה לא יכולה להתחרות בעולם אם היא תמשיך להטיל עלויות גבוהות על מי שרוצה לבקר ולהשקיע במדינה.

השפעה על התיירות והכלכלה בבריטניה

תעשיית התעופה מתנגדת לתוכנית של בריטניה להעלות את עמלות ה-ETA ב-60%
התמונה באדיבות jcomp דרך Freepik

התיירות היא חלק גדול מכלכלת בריטניה, תורמת כ-74 מיליארד ליש"ט בשנה ותומכת במיליוני מקומות עבודה.

מנהיגי התעשייה חוששים שהגדלת עמלת ה-ETA תהפוך את בריטניה לפחות מושכת, במיוחד לתיירים אירופאים.

בריטניה מפורסמת בזכות ההיסטוריה, התרבות וציוני הדרך שלה, אבל העלויות חשובות. אם הביקור הופך ליקר מדי, מטיילים עשויים לבחור יעדים אחרים.

עסקים קטנים, כמו בתי מלון, מסעדות ואטרקציות מקומיות, כנראה ירגישו את ההשפעה הכי גדולה.

רבים תלויים במבקרים כדי להישאר בעסקים. אם יבואו פחות תיירים, זה עלול לפגוע בעסקים האלה ובקהילות המקומיות שהם תומכים בהן.

עמדת ממשלת בריטניה

משרד הפנים של בריטניה מגן על העלאת האגרה, ואומר כי יש צורך ליצור מערכת הגירה טובה ובטוחה יותר.

הוא גם הזכיר כי ההכנסות של העלאת עמלות ETA יסייעו להפחית את הצורך במימון ציבורי.

התוספת המוצעת היא חלק מתוכנית רחבה יותר להגדלת עלויות ההגירה .

משרד הפנים גם מתכנן להעלות את עלות תעודות החסות מ-239 ליש"ט ל-525 ליש"ט.

דמי ההתאזרחות הבריטיים יעלו מ-1,500 ליש"ט ל-1,605 ליש"ט, והעלויות לאזרחים בטריטוריה מעבר לים יגדלו מ-1,000 ליש"ט ל-1,070 ליש"ט.

עמלות אחרות הקשורות ללאום יראו גם העלאות, כולל:

  1. ויתור על אזרחות בריטית, מ-450 ליש"ט ל-482 ליש"ט.
  2. תיקונים לתעודות אזרחות, מ-400 ליש"ט ל-428 ליש"ט.
  3. ביקורת מנהלית של החלטות, מ-450 ליש"ט ל-482 ליש"ט.
  4. תיעוד זכות מגורים, מ-550 ליש"ט עד 589 ליש"ט.

הפרלמנט בוחן את ההצעה להעלאת דמי ה-ETA והעלאת עלויות ההגירה האחרות, והחלטה צפויה בקרוב.