שישה שדות תעופה גדולים בבריטניה (בריטניה) החזירו את מגבלת הנוזל של 100 מיליליטר (מ"ל) לנייד.
זה היה המקרה למרות שדרוגי האבטחה האחרונים שהיו צריכים לבטל את הכלל, לפי TTG Media .
השינוי נכנס לתוקף ב-9 ביוני וישפיע על נוסעים הנוסעים מנמלי התעופה לונדון סיטי, אברדין, ניוקאסל, לידס ברדפורד, סאות'אנד וטיסייד.
כל ששת שדות התעופה פועלים עם מחסומי אבטחה של הדור הבא (NGSC), מה שאפשר להם לבטל את חוק ה-100 מ"ל.
סורקי ה-CT היי-טק עושים שימוש בטכנולוגיית רנטגן ליצירת תמונה תלת מימדית של תכולת תיקי הנוסעים.
הסורקים המתקדמים מאפשרים לנוסעים להחזיק את המחשבים הניידים שלהם ומכשירים אלקטרוניים אחרים בתיק במהלך בדיקות בטחוניות.
"הכנסנו מחדש את הכלל הזה בזמן שנעשים עדכונים ושינויים בציוד הסריקה בשדות תעופה", אמר שר התחבורה הבריטי, מארק הארפר, ל"גרדיאן" .
הוא הוסיף כי זה "לוודא שנוכל להמשיך לספק את הרמות המובילות בעולם של אבטחת תעופה".
ההחלטה להחזיר את ההגבלה של 100 מ"ל נובעת מחששות ביטחוניים מוגברים בעקבות דיווחים מודיעיניים על איומים פוטנציאליים על נסיעות אוויריות באירופה.
עם זאת, משרד התחבורה (DfT) הדגיש כי מדובר ב"צעד שגרתי" ולא היה תגובה "לאיום ספציפי".
הוא הוסיף כי זה זמני אך הכרחי "כדי לאפשר שיפורים נוספים להיעשות במערכות המחסומים החדשות".
הגבלת הנוזל של 100 מ"ל
כלל הנוזל של 100 מ"ל הוצג לראשונה בשנת 2006 בעקבות מזימת טרור שסוכלה לפוצץ חומרי נפץ נוזליים על סיפון טיסות טרנס-אטלנטיות.
הוא הורה שכל הנוזלים הנישאים למטוסים חייבים להיות במיכלים של לא יותר מ-100 מ"ל ולהכניס אותם לשקית ניילון שקופה וניתנת לסגירה חוזרת.
הכלל תוכנן כדי לשפר את האבטחה על ידי כך שיקל על טכנולוגיית הסינון כדי לזהות איומים פוטנציאליים.
מאז, שדות התעופה השקיעו רבות בטכנולוגיית סינון מתקדמת, כמו שדות תעופה אחרים ברחבי העולם.
השדרוגים כוללים סורקים טכנולוגיים חדישים המבדילים בין נוזלים מסוכנים וחומרים בלתי מזיקים.
סורקי NGSC 3D חדשים אלה הופכים את מגבלת ה-100 מ"ל למיותרת ומיושנת.
הודות להתקדמות הטכנולוגית הללו, ממשלת בריטניה קבעה מועד אחרון להסרת ההגבלה ביוני 2024.
עם זאת, נמלי תעופה רבים בבריטניה, כמו הית'רו, לונדון גטוויק ומנצ'סטר, אמרו שהם לא יהיו מוכנים עד אז.
תאריך יעד זה הועבר מאז לשנת 2025 מכיוון ששדות תעופה רבים בבריטניה נתקלו בבעיות ברכישה והתקנת סורקים חדשים.
החזירה את ההשפעה של כלל 100 מ"ל על נוסעים
DfT אמר כי הגבלת הנוזל של 100 מ"ל "תשפיע רק על מספר קטן של נוסעים".
"עבור רוב הנוסעים, אמצעי האבטחה יישארו ללא שינוי", נכתב בהצהרה.
הוא הוסיף, "הנוסעים צריכים להמשיך ולבדוק את דרישות האבטחה עם שדה התעופה היוצא שלהם לפני הנסיעה".
החזרה הפתאומית של ההגבלה הובילה לבלבול ותסכול.
על הנוסעים להתאים שוב את הרגלי האריזה שלהם ועלולים להיפטר מנוזלים יקרי ערך באבטחה.
זאת בעקבות חששות לגבי עיכובים ממושכים ונהלי אבטחה לא עקביים בשדות תעופה שונים.
שר התחבורה מארק הרפר אמר כי על הנוסעים "לבדוק עם שדה התעופה שלהם מה הם הכללים" לגבי נוזלים במטען היד שלהם.
איגוד סוכני הנסיעות הבריטיים (ABTA) המליצו לנוסעים לדבוק בהגבלה של 100 מ"ל נוזלים לנייד .
זה נבע בתחילה מ"חוסר העקביות בשדות התעופה בבריטניה", כאשר בחלק מהשדות תעופה יש את הסורקים החדשים ואחרים טרם התקינו אותם.
לוק פטרברידג', מנהל העניינים הציבוריים של ABTA, אמר שבכך, הנוסעים "יהיו מוכנים לציית, לא משנה מה התרחיש".
היצמדות לכלל ה-100 מ"ל תסייע באופן משמעותי במניעת עיכובים מיותרים עקב קשיים ביטחוניים ואחרים במהלך החגים שלהם.
תגובת תעשיית התעופה להחזרת כלל ה-100 מ"ל
ההחלטה להחזיר את חוק הגבלת הנוזלים של 100 מ"ל על ידית יד גררה ביקורת גם מתעשיית הנסיעות.
חברות תעופה, מפעילי שדות תעופה וסוכנויות נסיעות הביעו חששות לגבי ההשפעה על חווית הנוסעים והיעילות התפעולית.
חידוש ההגבלה צפוי לגרום לעיכובים בנקודות הבידוק הביטחוניות ולהפעיל לחץ נוסף על צוותי נמל התעופה.
עם זאת, הגבלת הנוזלים של 100 מ"ל בכבודה צפויה להישאר במקומה עד להודעה חדשה.
הנוסעים חייבים לארוז נוזלים במיכלים של 100 מ"ל בשקית שקופה וניתנת לסגירה חוזרת למטען נשיאה.
שדות תעופה וחברות תעופה מספקים גם מידע נוסף וסיוע כדי לעזור לנוסעים לנווט במגבלות המחודשות.
עוד בדיקות ביטחוניות בשדה התעופה שעלולות לגרום לעיכובים
הנוסעים צריכים גם להיות מודעים יותר למערכות בדיקת הגבולות החדשות שהאיחוד האירופי (האיחוד האירופי) יכפה בקרוב.
החל מאוקטובר 2024, מערכת הכניסה/יציאה (EES) תחליף את החתמת הדרכון הידנית בגבולות החיצוניים של האיחוד האירופי.
ה-EES ישתמש בנתונים ביומטריים של אזרחים שאינם באיחוד האירופי, כגון סריקות פנים וטביעות אצבע, כדי לתעד את כניסתם ויציאתם מאזור שנגן וממנו.
האיחוד האירופי ישיק את מערכת המידע וההרשאות האירופית לנסיעות ( ETIAS ) עבור כל האזרחים שאינם בעלי ויזה, כגון אזרחים בריטיים, עד אמצע 2025.
זה יעבוד בדומה לאישור הנסיעות האלקטרוני של בריטניה (ETA) ולמערכת האלקטרונית לאישור נסיעות של ארצות הברית.