המספר חסר התקדים של מהגרים החוצים באופן בלתי חוקי את תעלת למאנש מצרפת היה נושא חם לדיון בתקשורת האנגלית בתקופה האחרונה. נראה כי מהגרים בלתי חוקיים, בין אם מבקשי מקלט או מהגרים כלכליים, יכולים להיכנס לבריטניה (ובמיוחד לאנגליה) כרצונם, עם מאמץ מועט, אם בכלל, לבלום את הזרם.
האחריות לענייני הגירה מוטלת על שר הפנים הבריטי, וחוק אחרון של הפרלמנט, חוק הלאום והגבולות משנת 2022, העניק לממשלת בריטניה כוח רב יותר להתמודד עם משבר ההגירה הנוכחי.
בשטח, עם זאת, לא הממשלה היא האחראית לטיפול ולטיפול במבקשי מקלט, מהגרים כלכליים ועניינים אחרים של ביטחון גבולות. זה נופל תחת אחריותו של כוח הגבול הבריטי.
אחריות
כוח הגבול הבריטי הוא זרוע של אכיפת החוק ונמצא תחת פיקודו של משרד הפנים הבריטי. לציבור הרחב, כוח הגבול הבריטי נתפס כסתם שוטרים בסירות שמפטרלים בנמלים ובקו החוף הבריטי. עם זאת, משמר הגבול אחראי לא רק על הביטחון הימי אלא גם על הביטחון בשדות התעופה ובנקודות כניסה אחרות. כוח הגבול הבריטי אחראי על:
בדיקות סטטוס הגירה על אנשים המגיעים לבריטניה, כמו גם אלה העוזבים את תחום השיפוט.
- חיפוש נוסעים, כבודה וכלי רכב, כמו גם מטענים ומטענים בחיפוש אחר חומרים וסחורות לא חוקיים.
- איתור מהגרים בלתי חוקיים על ספינות, מטוסים, רכבות, משאיות, אוטובוסים ושיטות נסיעה אחרות המנסות להיכנס לבריטניה.
- שמירה על נוכחות לאורך קו החוף.
- עצירה וחיפוש בסירות או בכלי שיט אחרים בעת הצורך.
- איסוף מודיעין על חשד לפעילות בלתי חוקית דרך נמלים ושדות תעופה בבריטניה.
עבודה בשיתוף עם המשטרה הבריטית ושירותי הביטחון הלאומי כדי לפקוח עין על אנשים בעלי עניין.
כדי למנוע פעילות פלילית או לאתר הפרות של החוק, קציני משמר הגבול הבריטי שומרים על נוכחות ביותר מ -140 תחנות רכבת, נמלי ים ושדות תעופה לא רק בבריטניה אלא גם מעבר לים.
שלוש ישויות הופכות לאחת
אף על פי שהרעיון של כוח גבול יחיד הוצע לראשונה בשנת 2003, היו שלוש סוכנויות נפרדות שהופקדו על ביקורת הגבולות הבריטית עד 2007. לכל אחת משלוש הסוכנויות היו תחומי אחריות משלה שהיו:
- HM Revenue and Customs (שנקראה בעבר HM Customs and Excise) הייתה אחראית על גביית מיסים ומכסים על סחורות הנכנסות ויוצאות מבריטניה, כמו גם על ההגנה על גבולות בריטניה.
- מנהלת ההגירה והלאום טיפלה בבקשות לאזרחות בריטית, הזכות להישאר בתחומי בריטניה והייתה אחראית גם על זיהוי, מעקב וגירוש מהגרים בלתי חוקיים.
- UKVisas טיפלה בכל בקשות הוויזה עבור מי שאינם אזרחים הנכנסים לבריטניה.
שלוש הסוכנויות שפעלו במקביל היו מסורבלות ולא יעילות, והוחלט כי ההגנה על גבולות בריטניה תשרת טוב יותר אם האחריות על ביטחון הגבולות תרוכז לרשות אחת. מס הכנסה ומכס על הגנת גבולות הועברו לסוכנות הגבולות הבריטית, כמו גם סמכויות ההגירה של מנהל ההגירה והלאום. ובשנת 2008 UKVisas נקלטה גם בסוכנות הגבולות הבריטית החדשה.
סוכנות הגבולות הבריטית (UKBA) הסתכסכו עד מהרה עם ממשלת בריטניה בשל כשלים רבים בפעילותה, כולל שירות לקוי, תלונות רבות וצבר תיקים של מאות אלפים, וחקירה של UKBA הוכרזה בשנת 2011. בעקבות החקירה בוטלה UKBA ופוצלה לשלוש ישויות חדשות:
- ויזות והגירה לבריטניה אשר הייתה אמורה לפקח על כל העניינים הנוגעים להנפקת ויזות בריטיות.
- על אכיפת ההגירה הוטלה המשימה לטפל בכל ענייני ההגירה הן החוקיים והן הבלתי חוקיים ולאכוף את החוק בכל הנוגע להפרות של תקנות ההגירה.
- כוח הגבול הוקם כדי לאכוף ענייני הגירה ומכס יומיומיים בכל נקודות הכניסה לבריטניה.
במרץ 2021, כוח הגבול הבריטי הוכר כישות נפרדת והחל בפעילות בשדות תעופה, נמלי ים, תחנות רכבת בינלאומיות ושדות תעופה ונמלים קטנים רבים ברחבי בריטניה.
פעולות משמר הגבול הבריטי
כוח העבודה של משמר הגבול הבריטי מונה כ-10,000 עובדים, על פי ממשלת בריטניה, והוא מכסה חמישה אזורים מבצעיים ברחבי בריטניה.
חמשת האזורים הם:
- אזור המרכז
- הית'רו
- אזור הצפון
- אזור הדרום
- דרום מזרח ואירופה
אבטחת הגבולות נאכפת 24 שעות ביממה בכל ימות השנה ואנשי משמר הגבול מוצבים כמעט בכל שדה תעופה, נמל ימי, תחנות רכבת בינלאומיות ונקודות כניסה אחרות לבריטניה, כולל מנהרת היורוטאנל העוברת מפולקסטון לקוקל בצרפת ושירות הרכבות יורוסטאר מסנט פנקראס אינטרנשיונל לפריז ובריסל. תפקידיהם המבצעיים של אנשי משמר הגבול כוללים:
- בדיקת תיעוד הנוסעים
- בקרת הגירה
- חיפושים אחר סחורות בלתי חוקיות כולל סמים, כסף, אלכוהול, כלי נשק, מוצרים מזויפים ומזון או סחורות אסורים
- חיפוש כלי רכב ומטענים אחר נוסעים לא חוקיים או לא מתועדים
לסוכני משמר הגבול יש סמכות לעצור, לתשאל ולחפש נוסעים, מזוודות, מכוניות, אוטובוסים וכלי רכב כבדים וכן מכולות מטען אוויריות וימיות.
סמכות
למרות שהם לובשים מדים, אנשי משמר הגבול הם למעשה עובדי מדינה, אם כי יש להם סמכויות וסמכויות חוקיות מסוימות מתוקף מעמדם כקציני הגירה ייעודיים ופקידי מכס.
קצין הגירה
כקציני הגירה ייעודיים, לאנשי משמר הגבול יש את הסמכות לעצור ולעכב הן בנקודות הכניסה לבריטניה והן בפנים הארץ במקרה הצורך. ניתן להשתמש במעצר ובמעצר כאשר נקבע כי אדם צפוי למעצר על ידי שוטר בשל חשד לעבירות.
פקיד מכס
לאנשי משמר הגבול המוגדרים פקידי מכס יש סמכויות זהות לאלה של קצינים באגף ההכנסות והמכס. משמעות הדבר היא שהם רשאים להיכנס לכלי רכב או מכולות, לחפש סחורות לא חוקיות או מהגרים בלתי חוקיים, לתפוס כל סחורה שנמצאה ולעצור חשודים. עם זאת, לאנשי משמר הגבול אין סמכות על עניינים שאינם גבולות כגון הונאת מס הכנסה או מס ערך מוסף, למרות שבסמכותם לבדוק כי המס והמכס הנכונים שולמו על סחורות מיובאות.
זיהוי גורמים
אנשי משמר הגבול מזוהים על ידי מדיהם הכחולים הכהים הנושאים את דרגתו של הלובש ומספר זיהוי על האפולט. גורמים רשמיים עשויים גם לשאת ציוד מסוים שעשוי להידרש להגנה אישית או לסייע בביצוע תפקידם. ציוד הנישא או נלבש כולל:
- שרביט
- רדיו
- אזיקים
- אפוד דקירה
- חגורת שירות או אפוד
משמר הגבול הבריטי מעסיק גם מספר מטפלים בכלבים ויש לו יחידת כלבים. הכלבים מאומנים במיוחד לזהות סמים וחומרי נפץ והם פרוסים בדרך כלל בנקודות הכניסה הגדולות יותר לבריטניה כגון נמל התעופה הית'רו, נמל סאות'המפטון והכניסות והיציאות של היורוסטאר והיורוטאנל.
הכוח הימי
הגנה על קו החוף של בריטניה היא חלק חשוב מפעילות משמר הגבול, ובמיוחד בתקופה האחרונה, כאשר מספר המהגרים הבלתי חוקיים מצרפת לחוף הדרומי של אנגליה גדל בהתמדה.
לכל ספינות משמר הגבול הבריטי יש קידומת עם האותיות HMC, ראשי תיבות של חותך הוד מלכותו, אם כי רק חמש מתוך אחת עשרה הספינות הפעילות כיום הן חותכות בפועל.
חמשת החותכים, הפועלים במים הבריטיים והאירופיים, ועם עקירה של 257 טון, הם חמשת החותכים בשירות משמר הגבול הבריטי:
- המחפש
- מחפש
- ערניים
- אמיץ
- מגן (434 טון)
ספינות סיור חופים
כדי להשלים את חמשת החותכים, לכוח הגבול הבריטי יש גם שש ספינות סיור חופים בשירות. כלי הסיור החופיים, המהירים והניידים יותר מהחותכים, משמשים בעיקר לסיורים בקרבת החוף ולמרדף אחר תעבורה ימית בלתי חוקית. ספינות הסיור החופיות הפועלות כיום הן:
- פעיל
- התראה
- נשר
- נמרוד
- צייד
- ספידוול
בנוסף, משמר הגבול הבריטי שכר את השימוש ב-MV VOS Grace. הספינה "גרייס" תוכננה כאוניית אספקה לאסדות נפט וגז ימיות, אך כיום היא משמשת כספינת חילוץ כדי לסייע לסירות בלתי חוקיות ולמהגרים בקשיים ימיים.
בקרת מפרקים
הכניסה לדרום אנגליה דרך מנהרת התעלה או על ידי מעבר מעבורת מפוקחת על ידי בקרת הגירה מקבילה. המשמעות היא שהאחריות לבדיקת הנוסעים והמטען מתחלקת בין רשויות ההגירה בצרפת, בלגיה, הולנד ובריטניה.
נוסעים מאנגליה למדינות החברות באזור שנגן של בלגיה, צרפת והולנד חייבים לעבור ביקורת דרכונים בעודם בבריטניה ולהחזיק בתיעוד הנכון לטיול כולל ויזת שנגן כאשר (או אם) יהיה צורך בכך.
בריטניה ETA אחריות נוספת על כוח הגבול
החל משנת 2023, ואמור להפוך לחובה עד 2025, מבקרים בריטים באירופה יזדקקו לאישור ETIAS (מערכת מידע והרשאות נסיעות אירופית) לפני ביצוע כל טיול בין בריטניה ליבשת אירופה. ETIAS דומה לוויזה (אך בפורמט אלקטרוני ולא נייר) ונועדה לסנן מבקרים מתכוונים לאיחוד האירופי ולאזור שנגן כדי לקבוע אם יש לאפשר להם להיכנס לאירופה או לא.
נוסעים בכיוון ההפוך, מאירופה לבריטניה, חייבים לעבור בדיקות דרכונים והגירה לבריטניה לפני שהם עוזבים את יבשת אירופה. בדומה לאיחוד האירופי ול-ETIAS, גם בריטניה צפויה להציג מערכת סינון מוקדם למבקרים המיועדים בשם UK ETA. ETA הבריטי (אישור נסיעות אלקטרוני) אמור להתחיל לפעול בשנת 2024 ומיושם במלואו בשנת 2025. בנוסף לתפקידיו הקיימים, כוח הגבול הבריטי ימלא תפקיד גדול באכיפת ETA בבריטניה.