היזהר מאתרי הונאה בעת הגשת בקשה לאישורי נסיעה אלקטרוניים.
Frontex הזהירה מטיילים ואנשי מקצוע בתחום הנסיעות מפני עלייתם של אתרים לא רשמיים עבור מערכת הרשאות מידע נסיעות באירופה ( ETIAS ).
Frontex מפקחת על הגבולות החיצוניים של האיחוד האירופי (האיחוד האירופי), וחולקת מידע מודיעיני עם מדינות חברות ומדינות שכנות המושפעות מהגירה ופשע חוצה גבולות.
ETIAS הוא אישור הנסיעה האלקטרוני החדש לנוסעים שאינם זקוקים לויזה כדי להיכנס לאזור שנגן.
האיחוד האירופי יפיק את ה-ETIAS בהדרגה לכל האזרחים הפטורים בויזה באמצע 2025.
לאחר הפעלה, נוסעים שאינם בעלי ויזה חייבים להגיש בקשה לאישור נסיעה לפני שהם מבקרים באזור שנגן של האיחוד האירופי.
המערכת תבדוק מראש את הנוסעים לסיכוני אבטחה, הגירה ובריאות, ותחזק את אבטחת הגבול של האיחוד האירופי.
Frontex הזהירה מפני הופעתם של לא פחות מ-60 אתרי ETIAS לא רשמיים חיים כעת באינטרנט, דיווח Travel Weekly .
מתווכים הפונים ל-ETIAS בשם המטיילים
זה חוקי לחלוטין עבור חברות או ספקי צד שלישי להציע שירותים שיעזרו לנוסעים בתהליך בקשת הויזה.
עם זאת, Frontex מזהירה שאפילו סוכני נסיעות ואנשי מקצוע אחרים בתחום הנסיעות חייבים להשתמש באתר האינטרנט הרשמי של ETIAS: europa.eu/etias.
"ברגע ש-ETIAS תושק, המתווכים המסחריים יצטרכו להשתמש באתר הרשמי של ETIAS – הערוץ הרשמי היחיד – כדי להגיש בקשה לאישור הנסיעה בשם לקוחותיהם", אמרה סוכנות הגבולות של האיחוד האירופי בהודעה לעיתונות .
Frontex גם הזהירה את המטיילים להבחין למי הם חולקים את המידע האישי והדרכון שלהם.
"בעוד חלק מ[the ETIAS third-party] אתרי אינטרנט מנוהלים על ידי עסקים אמיתיים, ייתכן שאחרים אינם אמינים באותה מידה", אמרה סוכנות הגבול.
מילוי יישום ETIAS ידרוש מנוסעים לחשוף מידע רלוונטי כגון שם, תאריך לידה, מספר דרכון ופרטי יצירת קשר.
חשוב גם לשקול כמה הם מוכנים לשלם בנוסף לדמי הבקשה.
בקשת ETIAS עולה 7 אירו והיא תקפה לביקורים קצרים מרובים באזור שנגן למשך שלוש שנים.
כל עמלה אחרת המשולמת על עלות יישום ETIAS עוברת למתווכים של צד שלישי.
השפעת ETIAS, EES על אזרחי בריטניה
מנכ"ל איגוד סוכני הנסיעות הבריטיים (ABTA), מארק טנצר, אמר כי מערכת ה-ETIAS ומערכת הכניסה/יציאה של האיחוד האירופי (EES) "משפיעות על כל אזרחי בריטניה הנוסעים למדינות האיחוד האירופי".
ABTA הוא איגוד הסחר הגדול ביותר עבור סוכני נסיעות בבריטניה, מפעילי תיירות ותעשיית הנסיעות הרחבה יותר.
ה-EES היא מערכת בדיקת הגבולות האוטומטית הביומטרית החדשה של האיחוד האירופי, אשר אמורה לצאת לדרך באוקטובר 2024.
במקום החתמת דרכונים ידנית, ה-EES מתעד את הכניסה והיציאה של אזרחים שאינם אזרחי האיחוד האירופי לאזור שנגן באמצעות סריקות פנים או טביעות אצבע.
טנצר הודה בהצהרה ב"סיכון האמיתי שאנשים יתקלו באתרים לא רשמיים כדי לקבל ETIAS".
הוא גם הדגיש את תפקידם המכריע של חברי ABTA "בהצעת עצות והכוונה ללקוחותיהם כדי לעזור להם להבין את השינויים ומה הם צריכים לעשות".
בהתאם לכך, הוא הזמין את כל חברי ABTA להשתתף השבוע בסמינר מקוון עם מומחים מ-DG Home ו-Frontex.
DG Home היא המחלקה של הנציבות האירופית האחראית על הגירה ולענייני פנים, כמו גם המחלקה המפעילה את ה-EES.
ETIAS עשויה לעמוד בפני עיכובים נוספים
האיחוד האירופי ישיק את מערכות ה-EES ו-ETIAS עד אוקטובר 2024 ואמצע 2025, בהתאמה, עד לכשלים כלשהם.
עם זאת, יורופול ופרונטקס הזהירו שבעיות מתמשכות עדיין עלולות להפריע ליישום מערכת חדשה.
יורופול היא סוכנות אכיפת החוק של האיחוד האירופי התומכת בכל המדינות החברות במניעה ובמלחמה בפשעים חמורים ובטרור.
Frontex הביעה דאגה לגבי עיכובים בכלים חיוניים עבור ה-ETIAS, המשפיעים על תהליכי המיון והערעור של נוסעים.
חלק ממדינות האיחוד האירופי לא אישרו תבניות ערעור, אימצו חוקי ETIAS או קבעו הליכי ערעור, מה שעלול להוביל לבעיות ציות.
מנגד, יורופול מתמודד עם אתגרים בתכנון פרויקטים ובאמצעות משאבים עקב עיכובים בפיתוח המערכת המרכזית ETIAS.
הסוכנות עובדת על "רשימת מעקב" חדשה עבור מחבלים ופושעים פוטנציאליים.
הוא גם מבקש רשות להשתמש בנתוני אזרחים ממדינות שאינן באיחוד האירופי לצורך הערכת יישומי ETIAS.
בנוסף, יורופול אמר שהוא צריך עוד 38 משרות במשרה מלאה כדי לטפל בבקשות לאישור נסיעה בתוך 60 שעות.
EES עלול לגרום לעיכובים ארוכים בגבולות האיחוד האירופי-בריטניה
ועדת הביקורת האירופית של הפרלמנט של בריטניה (בריטניה) הזהירה נוסעים מפני עיכובים אפשריים של 14 שעות בגבול בריטניה-האיחוד האירופי.
זמני ההמתנה הארוכים נגרמים בעיקר מנוסעים המגיעים במכוניות או באוטובוסים לביקורת הגבולות.
הנוסעים יצטרכו לצאת מכלי רכבם כדי להירשם ולעבור בדיקות ביומטריות לפני שיחזרו לרכבם.
הוועדה קיבלה עדויות לכך שבדיקת הגבול הביומטרי עלולה להוביל לעיכובים ולהפחית את מספר הנוסעים של יורוסטאר .
יורוסטאר הוא שירות הרכבות המהיר הבינלאומי המחבר בין בלגיה, צרפת, גרמניה, הולנד ובריטניה.
High Speed 1 (HS1), הבעלים והמפעיל של הקו והתחנות בין לונדון למנהרת התעלה, אמר שהוא זקוק לעוד קיוסקים של EES.
הוא הוסיף כי יהיה מאתגר ליישם את ה-EES בתחנת St. Pancras בלונדון בשל מגבלות שטח מוגבלות.
מומחי נסיעות קראו ליישום הדרגתי של EES כדי למנוע אי נוחות רצינית לנוסעים.
הם גם הדגישו כי מתן אפשרות למטיילים לרשום נתונים ביומטריים באינטרנט מראש יכולה להפחית את הפרעות הגבול.
ועדת הביקורת האירופית בוחנת את יכולת הפעולה ההדדית של ה-EES, ה-ETIAS ומערכות הרשאות נסיעות אלקטרוניות (ETA) של בריטניה בגבולות.