על חברות התעופה והים לאמת את הרשאות מערכת המידע והרשות האירופית לנסיעות ( ETIAS ) של הנוסעים בתוך 48 שעות לפני ההמראה .
ETIAS הוא אישור הנסיעה האלקטרוני החדש הנדרש עבור כל הנוסעים ללא ויזה לאזור שנגן של האיחוד האירופי (האיחוד האירופי). זה כולל אזרחים בריטים.
כאשר מערכת אישורי הנסיעה של ETIAS תושק באמצע 2025, חברות התעופה והים חייבות להיות מוכנות לציית ולאשר את ה-ETIAS של הנוסעים.
לעומת זאת, למאמנים בינלאומיים יהיו שלוש שנים לעמוד בדרישה.
מצד שני, מובילי הרכבת לא יידרשו לבדוק אם לנוסעים יש הרשאות ETIAS תקפות.
האיחוד האירופי הצהיר, "ללא קשר לאמצעי התחבורה בהם משתמשים הנוסעים, ה-ETIAS שלהם תמיד ייבדק בגבול".
שוטרי הגבול של האיחוד האירופי חייבים לאמת את הרשאות ETIAS של נוסעי הרכבת לפני העלייה למטוס.
זה יהיה המקרה עבור מטיילים היוצאים מבריטניה ברכבת, כמו היורוסטאר.
כלי ממשק אלקטרוני חדש לאימות ETIAS
האיחוד האירופי יספק למובילים אוויריים וימיים כלי אלקטרוני חדש לאישור הרשאות ETIAS לפני היציאה.
הספקים חייבים להירשם תחילה ב-eu-LISA כדי להשתמש בכלי הממשק החדש.
ה-eu-Lisa היא הסוכנות האירופית לניהול תפעולי של מערכות IT בקנה מידה גדול בתחום החופש, הביטחון והצדק.
הוא מספק תמיכה טכנולוגית למאמצי מדינות האיחוד האירופי להפוך את אירופה לבטוחה יותר.
זה כולל את מערכות ניהול הגבולות האלקטרוניות החדשות של האיחוד האירופי, ה-ETIAS ומערכת הכניסה/יציאה (EES).
נכון לעכשיו, למעלה מ-1,000 חברות תעופה, בעיקר חברות תעופה, השלימו את תהליך הרישום לכלי הממשק החדש של ETIAS.
לאחר ההרשמה, על הספקים לחבר את המערכות שלהם לממשק הספק החדש של ETIAS כדי לשלוח בקשות אימות.
כמו כן, עליהם לעבור חיבורי מערכת למערכת קדם-תאימות ולקבל אישור תאימות.
ספקים המשתמשים בפורטל האינטרנט או באפליקציה לנייד חייבים להכשיר צוות מורשה בהתאם להנחיות eu-LISA.
ממשק הספק של ETIAS יבדוק גם EES
מלבד אימות הרשאות ETIAS, כלי הממשק החדש של האיחוד האירופי יסייע גם בבדיקת EES.
ה-EES יתעד את הכניסה והיציאה של מחזיקי אשרת שהייה קצרה וגם של נוסעים שאינם ויזה לאזור שנגן. זה כולל גם אזרחי בריטניה.
הוא מחליף את ההחתמה הידנית של דרכונים בטביעות אצבע ביומטריות אוטומטיות וסריקות פנים בגבול האיחוד האירופי.
אינפוגרפיקת הספק של eu-LISA מציינת שספקים חייבים לבדוק אם אזרחים של מדינות שלישיות עם אשרות שהייה קצרות השתמשו במספר הכניסות המורשה שלהם לאיחוד האירופי.
עם כלי ממשק הספק החדש, נוסעים שסומנו על ידי המערכת כ"אישור" יורשו לעלות.
עבור נוסעים המסומנים כ-NOK, ספקים חייבים לאמת ידנית את מסמכי ההרשאה של הנוסע.
רק נוסעים בעלי ויזת ETIAS או שנגן בתוקף יורשו לעלות.
מובילים יכולים להיענש על ידי מדינות החברות באיחוד האירופי על הסעת נוסעים ללא מסמכי נסיעה מתאימים.
עם זאת, הם ימנעו מקנסות אם שאילתת האימות שלהם תישלח תוך 48 שעות לפני היציאה ותחזיר תשובה "בסדר".
היחידה המרכזית של ETIAS תהיה זמינה גם 24/7 כדי לספק סיוע טכני ותפעולי באנגלית באמצעות פורטל אינטרנט וקו טלפון חירום.
ETIAS יושק בשני שלבים באמצע 2025
האיחוד האירופי יכניס את ה-ETIAS בשלבים במשך 12 חודשים כדי למזער את ההפרעות ולסייע להסתגלות של הנוסעים.
היישום ההדרגתי גם מאפשר לרשויות להעריך את השפעתו לפני הפיכתו לחובה.
ההשקה כוללת שני שלבים: תקופת מעבר של שישה חודשים ותקופת חסד של שישה חודשים.
במהלך תקופת המעבר המתחילה במאי 2025, על הנוסעים להגיש בקשה ל-ETIAS שלהם לפני שהם מבקרים באזור שנגן.
עם זאת, אלה ללא ETIAS לא יידחו כניסה אם הם עומדים בכל שאר דרישות הכניסה לאזור שנגן.
במהלך תקופת החסד, כל הנוסעים חייבים להיות בעלי ETIAS בעת ביקור באזור שנגן.
אלה ללא ETIAS יסורבו להיכנס בגבול, למעט מבקרים אירופיים לראשונה בתקופת המעבר, בתנאי שהם עומדים בדרישות כניסה אחרות.
בעיות ETIAS פוטנציאליות
יישום ה-ETIAS יגיע כשבעה חודשים לאחר שהאיחוד האירופי יאכיף את ה-EES.
ספקים המובילים נוסעים בין האיחוד האירופי וגבולות בריטניה (בריטניה) העלו בעיות פוטנציאליות בנוגע למערכות החדשות.
חברות התעופה העלו חששות שאימות ETIAS 48 שעות לפני ההמראה עשוי לבטל הזמנות ברגע האחרון.
פקידי הרכבות והמעבורות מבקשים לעכב את השקת ה-EES עקב תשתית לא מספקת לרישום ביומטרי ובדיקות.
אפליקציית EES החדשה של האיחוד האירופי לרישום ביומטרי מקוון אפשרי גם לא תהיה מוכנה עד אוקטובר 2024.
על פי תקנות האיחוד האירופי, שומר גבול חייב להיות נוכח כדי לאמת את הרישום הביומטרי הראשוני.
הנוסעים חייבים לצאת מהרכבים שלהם לפני שליחת טביעות האצבע או סריקות הפנים שלהם.
גורמים רשמיים הזהירו מפני עיכובים של 14 שעות והגבלת מספר נוסעי הרכבת כדי למנוע תורים ארוכים.
הספקים יהיו אחראים גם לבדוק את אישור הנסיעה האלקטרוני (ETA) או אשרת בריטניה בתוקף של הנוסעים לפני שהם מאפשרים להם לעלות.
חברות התעופה חייבות להגיש את דוח התעופה הכללי (GAR) ואת מידע הנוסעים המתקדם (API) באמצעות פורטלים אינטראקטיביים שיפעילו תגובה ממשרד הפנים.
זה כרוך במערכת אינטראקטיבית שונה הדומה לזו המשמשת לבדיקת ETIAS.
היו חששות לגבי יכולת הפעולה ההדדית של כל שלוש המערכות החדשות לניהול גבולות אלקטרוניים לאחר שנאכפו.