משרד הפנים של בריטניה (בריטניה) הודה שזה יהיה "אתגר" עבור התוכנית החדשה לאישור נסיעות אלקטרוני (ETA) למנוע כניסה בלתי חוקית למדינה דרך אירלנד.
ה-ETA הוא אישור נסיעה דיגיטלי חדש הנדרש לכל הנוסעים שיכולים לבקר בבריטניה ללא ויזה לנסיעות קצרות.
זה כולל את כל הנוסעים הפטורים בויזה המבקרים בצפון אירלנד או בבריטניה הגדולה דרך הרפובליקה של אירלנד.
עם זאת, לבריטניה, אירלנד, גרנזי, ג'רזי והאי מאן יש הסדר ארוך שנים של אזור נסיעות משותף (CTA).
היא מאפשרת לאזרחיה לחיות ולעבוד בכל חלק של הטריטוריות החברות ולטייל בחופשיות ללא בדיקות הגירה.
במהלך ישיבת ועדת משרד המשפטים והפנים, לורד סנדהרסט שאל לגבי אכיפת תוכנית ה-ETA על הגבול בין בריטניה לאירלנד.
אם אזרחים זרים עם "כוונת נבל" חוצים את הגבול או "עולים על מטוס" מאירלנד לבריטניה ללא ETA, מה יכול משרד הפנים לעשות?
"אולי אני מבצע עבירה פלילית, אבל איך החלק שלך ואנשי הביטחון יידעו שעשיתי את זה?" שאל לורד סנדהרסט.
סיימון בונד, מנהל בכיר של טרנספורמציה בגבול בכוח הגבול הבריטי, אמר שזה "בהחלט אתגר".
"הכוונה הכוללת היא להבין כמה שיותר על כל מי שמגיע לבריטניה, כדי לקדם את כל הבדיקות האלה", אמר.
ה"אינדיפנדנט" דיווח כי בונד לא הגיב כשנשאל אם הנתיב של אירלנד-בריטניה יהיה זה שצריך לעבור אם הוא שואף לאיים על הביטחון הלאומי של בריטניה.
אכיפת ה-ETA ב-CTA
ה-ETA יהיה חובה עבור כל האזרחים הפטורים בויזה המבקרים בבריטניה לצורך עסקים פנאי, לימודים ומעבר.
זה עולה 10 פאונד לכל בקשה והוא תקף לשנתיים או עד שתוקף הדרכון של הנוסע יפוג מוקדם יותר.
נכון לעכשיו, רק נוסעים מבחריין, ירדן, כווית, עומאן, קטאר, ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות (איחוד האמירויות הערביות) חייבים ב-ETA לפני שהם מבקרים בבריטניה.
ממשלת בריטניה מצפה ליישם את ה-ETA עבור כל האזרחים שאינם בעלי ויזה, כולל אזרחי האיחוד האירופי (האיחוד האירופי) וארצות הברית (ארה"ב).
בשל ה-CTA, אנשים המחזיקים בדרכונים איריים פטורים מהצגת ETA בעת נסיעה לבריטניה.
אזרחים שאינם בעלי ויזה שהם תושבים חוקיים של אירלנד הנוסעים לבריטניה דרך ה-CTA פטורים גם הם מתוכנית ETA.
עם זאת, אין בקרות הגירה שגרתיות בנסיעות בתוך ה-CTA, כולל הגבול היבשתי הפתוח בין אירלנד לצפון אירלנד.
טום פורסגלוב, שר המדינה להגירה חוקית ולגבול, אמר שפטור ETA עבור אלה שעוברים מאירלנד לבריטניה "פוצץ חור בכל הרעיון של ניסיון להשיג אבטחת גבול משופרת יותר".
"אנחנו רוצים למנוע מאנשים להגיע לגבול בריטניה מלכתחילה, להבין יותר על אנשים שעושים את המסעות האלה", אמר.
Pursglove הוסיף כי משרד הפנים יבדוק כל הזמן את מדיניות ה-ETA שלו במסגרת המטרה העיקרית שלו.
הוא הציע שהממשלה צריכה להשקיע אנרגיה ומשאבים בהעברת דרישת ה-ETA החדשה לנוסעים המושפעים.
פרצה של CTA באכיפת ה-ETA
במהלך ישיבת ועדה קודמת , טוני סמית', לשעבר מנהל בקרת גבולות בבריטניה, הצביע על אותה פרצה פוטנציאלית באכיפת מערכת ה-ETA.
בדרך כלל, בריטניה מבצעת בדיקות גבולות הגירה רק כאשר נוסע נכנס לראשונה ל-CTA.
עם זאת, היא צפויה גם לבצע ביקורת גבולות מבוססת מודיעין עבור אלה שמגיעים לבריטניה מתוך ה-CTA.
במהלך השקת תוכנית השיווק של תיירות אירלנד לשנת 2024 בבלפסט, המנכ"לית הנכנסת אליס מנסר, הזהירה כי אכיפת תוכנית ה-ETA עלולה להוביל להפרת חוק בשוגג .
זה יכול לקרות כאשר תיירים חוצים את הגבול היבשתי הפתוח מהרפובליקה של אירלנד לצפון אירלנד מבלי להבין שהם דורשים ETA.
היא הוסיפה כי להבטיח שכל מי שצריך ETA צריך לדעת על זה יהיה פתרון פשוט.
עם זאת, הדרישה וההוצאה החדשה הזו עשויה להוות סיבוכים עבור מבקרים פוטנציאליים בצפון אירלנד.
ההשפעה הפוטנציאלית של ETA על התיירות של צפון אירלנד
דאגה נוספת לגבי אכיפת ה-ETA היא כיצד היא יכולה להשפיע לרעה על כלכלת התיירות בצפון אירלנד.
שר הכלכלה של צפון אירלנד קונור מרפי אמר שה- ETA מהווה איום על תעשיית התיירות בצפון אירלנד.
איאן סנודן, ממחלקת הכלכלה, הזהיר כי ה-ETA עשוי להרתיע תיירים בינלאומיים מביקור בצפון אירלנד.
קואוזוויי קוסט ומועצת רובע גלנס בצפון אירלנד חולקים את אותה דאגה והדגישו שזה לא בר קיימא.
כ-70 אחוז מהמבקרים בצפון אירלנד מגיעים מהרפובליקה כחלק מחבילת הטיולים.
נסיעה לצפון אירלנד בטיסה מציבה אתגרים. כתוצאה מכך, מבקרים עצמאיים וקבוצתיים במדינה מסתמכים במידה רבה על השערים של דבלין.
ובכל זאת, משרד הפנים הצהיר בתוקף שלא יהיו פטורים מ-ETA לתיירים מאירלנד המבקרים בצפון אירלנד.
הוא קבע כי פטור כזה "מערער את המאמצים שלנו לחזק את הביטחון של גבול בריטניה ולשמור על בטיחות האנשים".