שדות תעופה רבים באירופה מתכוננים למערכת הכניסה/יציאה החדשה של האיחוד האירופי (EES).
האיחוד האירופי מתכנן להשיק את מערכת הגבול האוטומטית החדשה שלו ב-6 באוקטובר 2024.
המערכת החדשה שואפת לשפר את אבטחת הגבולות על ידי רישום אלקטרוני של כניסתם ויציאתם של אזרחים שאינם מהאיחוד האירופי.
עם זאת, המורכבות של יישום מערכת זו הותירה מעברי גבול רבים לא מוכנים.
רבים משדות התעופה באירופה אינם מוכנים לשינוי הזה, מה שגורם לנוסעים לדאוג מעיכובים ובעיות.
לפי ה-Telegraph , חברות התעופה חוששות ששדות תעופה אזוריים רבים באירופה עשויים להיות לא מוכנים ל-EES.
שדות התעופה הקטנים יותר באיחוד האירופי טרם התקינו את הציוד הדרוש ל-EES, כגון סורקי טביעות אצבע ומצלמות.
זוהי דאגה גדולה עבור שדות תעופה במקומות נופש פופולריים שבהם תיירים רבים מבקרים.
נוסעים בריטים, במיוחד, בוחרים בשדות תעופה אזוריים כאשר הם יוצאים לחופשה באיחוד האירופי.
איגוד התחבורה האווירית הבינלאומי (IATA), גוף הסחר העולמי של תעשיית התעופה, קרא ל"פעולה דחופה ומתואמת" כדי להכין את כל שדות התעופה עד הסתיו.
מהי מערכת הכניסה/יציאה?
ה-EES היא מערכת אוטומטית שנועדה לרשום ולאחסן מידע על נוסעים ממדינות שלישיות.
זה כולל גם מחזיקי ויזה לשהייה קצרה וגם נוסעים פטורים מאשרות, כמו אזרחים בריטיים.
במקום החתמת דרכונים, המערכת תתעד באופן אלקטרוני פרטים אישיים בכל פעם שמטיילים חוצים את גבול האיחוד האירופי.
לשם כך, על הנוסעים המושפעים לרשום נתונים ביומטריים, כולל טביעות אצבע ותמונות פנים.
ברגע שה-EES פועל, הם חייבים לעשות זאת לפני קצין הגבולות של האיחוד האירופי בפעם הראשונה שהם נוסעים לאזור שנגן.
המערכת תשמור את הנתונים הביומטריים של המטיילים למשך שלוש שנים ותרענן את תקופת האחסון בכל פעם שהם מבקרים באיחוד האירופי.
אם מטיילים מבקרים באיחוד האירופי לאחר שפג תוקפם של הנתונים שלהם, עליהם לרשום נתונים ביומטריים שוב אצל קצין הגבול.
אתגרי ה-EES של שדות התעופה באירופה
שדות תעופה וחברות תעופה נמצאים בלחץ לעמוד בתאריך היעד של מוכנות אוגוסט 2024 שנקבע על ידי האיחוד האירופי.
אי ציות עלול להוביל לעומסים חמורים ולבעיות תפעוליות.
שדות התעופה באירופה פועלים כעת לשדרוג המתקנים שלהם ולהכשיר את הצוות לטפל במערכת החדשה.
ובכל זאת, מספר גורמים תורמים לאתגרים של שדות תעופה קטנים יותר ביישום ה-EES.
שילוב ה-EES בתשתית שדות התעופה הקיימת הוא אתגר טכני ולוגיסטי משמעותי.
שדות תעופה חייבים להתקין מכשירי סריקה ביומטריים חדשים, לעדכן את מערכות ה-IT שלהם ולהכשיר צוות לנהל את הנהלים החדשים.
שדות תעופה קטנים רבים חסרים גם את המקום והמשאבים כדי להכיל את סורקי טביעות האצבע והביומטריים החדשים שהמערכת דורשת.
חוסר המוכנות של שדות התעופה באירופה עלול לגרום לעיכובים משמעותיים ולבלבול עבור הנוסעים.
מומחי תעשיית הנסיעות חוששים שיישום ה-EES עלול להוביל לצווארי בקבוק ועיכובים במחסומי הגבול.
EES צפו עיכובים, השפעה על התיירות
לאחר יישום ה-EES, על הנוסעים לצפות לזמני המתנה ארוכים יותר בגבולות האיחוד האירופי.
עיכובים אלו עלולים אפילו להיות מטרידים יותר בשעות השיא ובעונות הנסיעה.
תורים ארוכים ותהליכים מסובכים בגבול הם יותר מסתם אי נוחות.
הם עלולים לגרום לתיירים לחשוב פעמיים על נסיעה לאיחוד האירופי, מה שעלול לפגוע בתיירות ובכלכלה של מדינות חברות רבות.
סקר של משרד התחבורה הבריטי הראה ש-15 אחוז מהאנשים באנגליה עשויים לנסוע פחות לאירופה בגלל ה-EES החדש.
הירידה הפוטנציאלית הזו בנסיעות עלולה להשפיע על תעשיית התיירות ברחבי האיחוד האירופי.
חברות תעופה וחברות נסיעות מודאגות גם מההשפעה הפוטנציאלית על לוחות הזמנים של הטיסות וחווית הנסיעה הכוללת.
הנוסעים יכולים רק לצפות עיכובים ולהגיע לנמלי התעופה מוקדם מהרגיל כדי לאפשר זמן נוסף לבדיקות החדשות.
לסוכני הנסיעות נאמר שהעיכובים שנגרמו על ידי ה-EES יימשכו כשנה לאחר שה-ESS יעלה לאוויר.
הכנות EES של מעברי הגבול בין בריטניה לאיחוד האירופי
ממשלת בריטניה ערכה מספר חקירות לגבי ההשפעות הפוטנציאליות על גבולותיה ונמליה.
היא גם מצאה את מעברי הגבול בין בריטניה לאיחוד האירופי לא מוכנים ליישום EES, במיוחד אלה עם בקרות צמודות.
הצורך בבדיקות ביומטריות פרטניות גורם לכך שעיבוד קבוצתי, הנפוץ לכלי רכב הנושאים מספר נוסעים, לא יתאפשר עוד.
שינוי זה צפוי לגרום לעיכובים משמעותיים במעברי גבול עמוסים כמו נמל דובר ומסוף מנהרת התעלה של Getlink בפולקסטון, בריטניה.
השטח המצומצם במסוף סנט פנקראס הציב גם בעיות לוגיסטיות ותשתיות.
נמל דובר הגה נתיב נפרד וקיוסקים לאוטובוסים ונתיבים רגילים ושולחנות למכוניות נוסעים.
פקידי הנמל אמרו כי זמני בדיקת הגבולות לרישום EES יגדלו מ-45 ל-90 שניות למספר דקות או יותר לאדם.
Getlink ו- Eurostar , לעומת זאת, התחייבו שלא יהיו עיכובים או כאוס במסופי בריטניה-EU שלהם.
יורוסטאר הבטיחה לנוסעים שיהיו מספיק קיוסקים לבדיקת גבולות EES, ומקום בשפע אם יהיה זמן המתנה.
Getlink השקיעה במפרץ מעבר מקורה חדש ובקיוסקים של EES כדי למנוע תורים ארוכים ופקקי תנועה.
קורא לדחיית EES נוספת
חוסר המוכנות של שדות התעופה באירופה העלה את הסיכוי לדחיית ה-EES.
גם פקידים צרפתיים וגם ועדות הפרלמנט הבריטי ביקשו על הסף מהאיחוד האירופי לדחות שוב את השקת ה-EES .
רפאל שוורצמן מה-IATA אמר שעדיין יש בעיות עם ה-EES.
בנוסף, האפליקציה לנייד של EES לא מוכנה בזמן עשויה לגרום למערכת החדשה לא להשיק באוקטובר.
חוסר הפרטים שפרסם האיחוד האירופי עורר גם ספקות לגבי השקת המערכת באוקטובר.
על פי הדיווחים, דובר הפסיקה להעסיק צוות חדש שאמור היה לעזור לנוסעים ברישום EES.
זה נובע בעיקר מאי הוודאות מתי תיושם מערכת ביקורת הגבולות החדשה של האיחוד האירופי.
טים רירדון של דובר פורט אמר שהם "לא רוצים להתחייב למימון ולגלות שכל העניין מתעכב בשנה".
עם זאת, האיחוד האירופי שמר על שתיקה לגבי פרסום מחיקת ה-EES מעבר לאוקטובר 2024.
ככל שתאריך ההתחלה מתקרב, על הנוסעים להישאר מעודכנים לגבי הכללים החדשים ולהתכונן לעיכובים אפשריים.