מעברי הגבול הם הכנות במסלול מהיר להשקת מערכת הכניסה/יציאה החדשה של האיחוד האירופי (EES).
Getlink, מפעילת מנהרת התעלה (לשעבר Eurotunnel), מתקינה 224 קיוסקים נוספים של EES כדי להבטיח נסיעה חלקה ויעילה .
שדרוג טכנולוגי משמעותי זה כבר בעיצומו במסוף Folkestone שלה לקראת השקת EES ב-10 בנובמבר .
מהלך זה הוא חלק ממאמץ רחב יותר להסתגל למערכת הגבולות החדשה של האיחוד האירופי שתשפיע באופן משמעותי על הנסיעות.
מה המשמעות של עוד קיוסקים של EES עבור מטיילים
ה-EES היא מערכת חדשה לבדיקת גבולות אוטומטית שתחליף את החתמת הדרכון הידנית בגבולות החיצוניים של האיחוד האירופי.
עם המערכת החדשה, נוסעים שאינם באיחוד האירופי חייבים לרשום נתונים ביומטריים בכניסה וביציאה מהאיחוד האירופי.
הנתונים הביומטריים, הכוללים סריקות טביעות אצבע ותמונות זיהוי פנים, יאוחסנו במאגר מידע מרכזי.
מטרת ה-EES היא להדק את האבטחה ברחבי אזור שנגן. הוא נועד לסייע לרשויות לזהות ולעקוב אחר אנשים הנכנסים ויוצאים מהאזור.
דרישה חדשה זו מסמנת שינוי משמעותי עבור אלה שחוצים את הגבול דרך מנהרת היורו.
הנוסעים יצטרכו לקחת בחשבון זמן נוסף עבור רישום הנתונים הביומטריים הראשוניים כאשר ה-EES יוצא לאור.
על פי חוקי האיחוד האירופי, רישום ביומטרי ראשוני זה חייב להיעשות לפני קצין גבולות של האיחוד האירופי.
כמו כן, עליהם להיות מוכנים להמתין עד שהנוסעים ירשמו מידע ביומטרי, במיוחד בתקופות נסיעה עמוסות.
קיוסקים EES מעוצבים במיוחד לנוסעים ברכב
כדי לטפל בדרישות חדשות לבדיקה ביומטרית, Getlink השקיעה בהתקנת 224 קיוסקים של EES ב-Folkestone בבריטניה (בריטניה).
המטרה היא למנוע עיכובים פוטנציאליים שעלולים לנבוע מהבדיקות הנוספות הנדרשות על ידי ה-EES.
הקיוסקים החדשים הללו מיועדים לעבד עד 2,000 נוסעים או כ-700 כלי רכב בשעה.
הם תוכננו במיוחד כדי להכיל נוסעים ברכב, בניגוד לקיוסקים הטיפוסיים בשדות תעופה המיועדים לתנועה רגלית.
שיקול עיצובי זה היה מכריע, שכן מנהרת התעלה היא נתיב נסיעה ייחודי שבו רוב הנוסעים נמצאים בכלי רכב ולא ברגל.
Getlink ציינה כי במהלך שלב הבדיקות, מתנדבים מצאו שהציוד הביומטרי "מודרני, מהיר וקל לשימוש".
החברה הדגישה את הצורך בקיוסקים נוספים של EES כדי למזער עיכובים ולהבטיח מעבר חלק למערכת החדשה.
תשתית חדשה שתסייע במניעת תורים ארוכים
Getlink גם שיפרה משמעותית את מתקני הנהיגה במסוף פולקסטון ובטרמינל מעבר הגבול הצרפתי בקוקל.
הוא השלים בניית מעל 7,000 מ"ר של מפרצי נסיעה מקורים חדשים כדי לספק "הגנה בכל מזג אוויר" למטיילים.
תשתית זו צפויה לייעל את זרימת התנועה ולהפחית עומס אפשרי בגבול לאחר תחילת ה-EES.
החברה הציגה גם שילוט דינמי ומערכת הקצאת נתיבים חכמה בפולקסטון.
מערכת זו פועלת בשילוב עם המידע שהנוסעים מספקים כשהם מזמינים את הכרטיסים שלהם.
בהגעה לצ'ק אין, מצלמה קוראת את לוחית המספר של הרכב ומתאימה אותה לנתוני הנוסעים שהוזנו במהלך ההזמנה.
לאחר מכן המערכת מכוונת את הרכב לנתיב הנכון ומנחה את המטיילים לקיוסקים המתאימים על פי מעמדם או לאום.
מערכת הקצאת נתיבים חכמה זו חיונית לאסטרטגיה של Getlink לשמור על תנועה חלקה דרך המסופים.
המערכת מפחיתה צווארי בקבוק על ידי מיון מראש של כלי רכב והפנייתם לנתיב הנכון, במיוחד בזמני נסיעה שיא.
המטרה היא להבטיח שכל המטיילים, בין אם נוסעים תכופים ובין אם תיירים מזדמנים, יחוו הפרעה מינימלית עם תחילת ה-EES.
דאגות לגבי אתגרים פוטנציאליים
התקנת קיוסקים ותשתית EES חדשים היא צעד משמעותי לקראת הכנות ל-EES.
ובכל זאת, יש חששות רחבים יותר לגבי השפעת ה-EES על הנסיעה דרך מנהרת היורו ונמלים אחרים.
החשש מפני פוטנציאל לתורים ארוכים יותר במעברי הגבול נותר בעינו גם לאחר הכנות נוספות.
הזמן הנוסף הנדרש לאיסוף נתונים ביומטריים עלול להאט את זרימת התנועה, במיוחד בזמני נסיעה שיא.
בהתחשב בכך שה-Eurotunnel היא נתיב מרכזי הן לנוסעים והן למטענים, לכל עיכוב יכול להיות אפקט אדווה.
מספר דקות של זמן עיבוד נוסף עבור כל נוסע עלולות להוסיף ולהשפיע על לוחות הזמנים, ולגרום לנוסעים להיות מתוסכלים.
ישנן גם דאגות לגבי הזמן המוגבל הזמין לבדיקת המערכת החדשה.
בעוד ש-Getlink ביצעה בדיקות ראשוניות, הבדיקה בפועל תגיע כאשר ה-EES פועל במלואו ומעבד אלפי נוסעים מדי יום.
כל תקלה טכנית או חוסר יעילות עלולים להוביל לעיכובים משמעותיים, במיוחד בתקופות שיא.
ה-EES ידרוש מהנוסעים להתאזר בסבלנות ולהסתגל לנהלים חדשים ככל שהמערכת מכווננת היטב.
מימון ועלייה פוטנציאלית בעלות הנסיעה
בריטניה התחייבה למימון של 10.5 מיליון ליש"ט כדי לסייע בעמידה ב-EES והקצתה 3.5 מיליון ליש"ט במפורש עבור מנהרת התעלה.
Getlink תשתמש בכספים כדי להתקין ולבדוק את הטכנולוגיה החדשה בטרמינל שלה בבריטניה ולגייס ולהכשיר צוות שהמיקוד שלו יהיה לסייע לנוסעי EES.
מאז תחילת ההכנות ל-EES, החברה השקיעה יותר מ-70 מיליון פאונד כדי להבטיח שהנוסעים לא יחוו עיכובים.
ובכל זאת, יש חששות שעלויות התחזוקה והתפעול של עמדות ה-EES והתשתית החדשות עשויות להשפיע על עלות הנסיעה.
ההשפעה המלאה של ה-EES תתברר רק לאחר שמערכת ה-EES תעלה לאוויר בנובמבר.
בעוד שכל ההכנות נועדו להבטיח מעבר חלק, על הנוסעים להיות מוכנים להתאמות פוטנציאליות.