האיחוד האירופי עשוי לעכב שוב את השקת מערכת הגבולות החדשה שלו.
מערכת הגבולות החדשה, מערכת הכניסה/יציאה (EES), שמה לה למטרה לחזק את אבטחת הגבולות ולייעל את הנסיעות עבור נוסעים שאינם מהאיחוד האירופי הנכנסים לאזור שנגן.
הוא יחליף את החתמת הדרכון הידנית באיסוף נתונים ביומטריים או הקלטת טביעות אצבע ותמונות פנים.
לאחר יישום, הוא יאפשר לפקידי הגבול לעקוב בצורה יעילה יותר אחר תאריכי הכניסה והיציאה של נוסעים ולפקח על שהייה של ויזה.
אושרה לאחרונה להשקה בנובמבר 2024 , ייתכן שה-EES יידחה שוב עקב חוסר המוכנות של מדינות חברות מפתח.
לפי הדיווחים, צרפת, גרמניה והולנד ביקשו מהנציבות האירופית זמן נוסף להתכונן להשקת ה-EES.
לפי ה"גרדיאן" , שלוש המדינות העלו חששות מהעדר בדיקות של המערכת בסביבות חיות.
הם ציינו שזה חיוני במיוחד בנקודות כניסה עתירות תנועה כמו שדות תעופה ונמלים.
אם המערכת הייתה מופעלת בזמן, חוסר ההיערכות עלול לגרום לעיכובים משמעותיים בנסיעות ולעומס בגבול.
מדוע ה-EES עלול להתמודד עם עיכובים נוספים
צרפת, גרמניה והולנד תומכות ביעדים ארוכי הטווח של מערכת הגבולות החדשה של האיחוד האירופי, אך העלו חששות לגבי שיבושים אפשריים במהלך ההשקה הראשונית.
גורמים רשמיים הציגו את אותן בעיות בעבר, אך הן נמשכות חודשיים לפני השקת יעד ה-EES.
צרפת, במיוחד, מודאגת מעיכובים במעברי גבול חיוניים כמו דובר, שם פקידים צרפתיים מטפלים בבדיקת דרכונים.
מועצת רובע אשפורד בקנט, בריטניה (בריטניה), הזהירה מפני תרחיש הגרוע ביותר של עיכובים של עד 14 שעות המשפיעים על תנועת המטענים, המכוניות הפרטיות והאוטובוסים.
עיכובים כאלה עלולים גם לגרום לעומסים בנקודות כניסה מרכזיות כמו נמל התעופה פריז-שארל דה גול והיורו-מנהרת.
מקור צרפתי אמר שבעיות תפעוליות רבות עשויות להישאר בלתי פתורות מכיוון שהמערכת לא נבדקה בתנאי חיים.
"הבעיה היא שהבדיקה הייתה שולחנית. אנחנו צריכים בדיקה חיה", אמר המקור.
מנהל נמל נורמנדי, Jérôme Chauvet, אישר גם כי לא נעשו בדיקות בשלושת הנמלים שעליהם הוא מפקח.
"אנחנו עדיין לא מכירים היטב את הציוד ואיך הוא הולך לעבוד", אמר.
מצד שני, גרמניה מודאגת מהשפעת ה-EES על שדות תעופה קטנים יותר כמו קלן ומינכן.
הולנד מודאגת גם מעיכובים פוטנציאליים עקב נפח התנועה בסכיפהול, אחד מהמרכזים העמוסים ביותר באירופה.
נוסעים מחוץ לאיחוד האירופי חייבים לספק נתוני דרכונים, סריקות טביעות אצבע ותמונות פנים בגבול, מה שמוביל לזמני עיבוד ארוכים יותר.
אפילו העיכוב הקטן ביותר לנוסע עלול להצטבר, במיוחד בנקודות גבול עמוסות ובשעות השיא.
המעבר לבדיקות EES דורש גם ציוד חדש, כגון קיוסקים של רישום מראש וסורקי טביעות אצבע.
בנוסף, המעבר כרוך בהכשרה והעסקת צוות חדש כדי להפעיל את הציוד החדש ביעילות.
יישום בשלבים אפשרי בהשקת EES
כדי להתמודד עם חששות אלה, הנציבות האירופית עשויה לשקול יישום הדרגתי של ה-EES במקום השקה מלאה.
זה יאפשר לרשויות הגבול זמן רב יותר להסתגל לתהליכים החדשים תוך הפחתת הסיכון למרכזי נסיעות מכריעים.
זה גם יאפשר לפקידי הגבול לטפל בכל נושא שעלול להתעורר בשלב הראשוני.
השקה הדרגתית ככל הנראה תשיק את המערכת תחילה בנקודות כניסה פחות צפופות, ולאחר מכן בשדות תעופה ונמלים עמוסים יותר.
גישה זו יכולה למנוע עיכובים ארוכים, במיוחד בנמלים עמוסים כמו דובר וקאלה עם נפח תנועה חוצה גבולות גבוה.
מקור בבריטניה אמר שהאיחוד האירופי יכול להחזיק מעמד ולהשיק אותו בנובמבר "אבל אז שלב את הדברים שגוזלים זמן כמו טביעת אצבע".
הם חייבים גם לאפשר למעברי גבול עמוסים להשעות בדיקות ביומטריות כדי לנהל עומס אם התורים מצטברים.
עם זאת, מומחה הדגיש כי המערכת תצליח לשפר את הביטחון רק אם כל עמדות הגבול יהיו מבצעיות.
כיצד הדיבורים על עיכובים בהשקת EES משפיעים על הנוסעים ותעשיית התחבורה
רבים מאמינים כי לא סביר שהאיחוד האירופי ידחה שוב את השקת ה-EES, לאחר שאישר תאריך השקה חדש רק באוגוסט.
ובכל זאת, גורמים רשמיים אינם יכולים להתעלם מהדאגות של המדינות החברות בה, המארחות כמה ממרכזי התעופה הגדולים באירופה.
אילווה ג'והנסון, הנציבה האירופית לענייני פנים, נשארה עד כה מחויבת לתאריך השקת EES ב-10 בנובמבר.
עם זאת, מקורות מציינים כי הנציבות נערכת להגיב לחששות שהעלו צרפת, גרמניה והולנד.
אפשרות אחת היא תאריך התחלה מאוחר של 17 בנובמבר, המעניק למדינות החברות ארכה קצרה לסיים את ההכנות שלהן.
העיכוב הפוטנציאלי יכול להיות גם הקלה וגם מקור לאי ודאות עבור המטיילים.
עם זאת, חוסר הוודאות סביב השקת המערכת משאירה חברות תעופה, חברות מעבורות ועסקים אחרים בתחום הנסיעות בלימבו.
על פי הדיווחים, מפעילי התחבורה בבריטניה קיבלו תדרוך לצפות לדחיות נוספות של השקת EES.
למרות שמועות על עיכובים נוספים, רוב מפעילי התחבורה, כמו יורוסטאר, עדיין פועלים כדי לעמוד בתאריך היעד של 10 בנובמבר.